parametr bs u prikazu dd

Martin 'Megac' Mokry megac na vupu.sk
Čtvrtek Květen 15 10:46:10 CEST 2003

On Thu, May 15, 2003 at 09:32:11AM +0200, Pavel Trubl wrote:
> Dobry den,
> chtel bych pravidelne vytvaret kopii disku, kapacita 80 GiB. Pouzivam
> klasicke dd:
>
> dd if=/dev/hda of=/dev/hdc
>
> Stale ale nevim, jak nastavit parametr 'bs'. Zkousel jsem ruzne hodnoty,
> ale porad mi to prijde velmi pomale. Kopirovani disku trva kolem 8
> hodin, coz je neprijatelne.
> Mate nekdo tip, podle ceho by se dala odhadnout vhodna hodnota?
> Ma vubec na kopirovani zasadni vliv?
Ja bezne pouzivam na velke objemy pri IDE zariadeniach blocksize 64k a
ide mi to uspokojivo. Toto vsak podla mna vyzera vzhladom na priemernu
rychlost cca 3 MB/s na blbo nastaveny disk (pravdepodobne vypnute DMA).

Co hovori "hdparm -dtT /dev/hd[ac]" ?
U mna to vyzera nejak takto:

----
[root na sci root]# hdparm -dtT /dev/hd[ac]

/dev/hda:
 using_dma    =  1 (on)
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  2.22 seconds = 57.66 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  3.83 seconds = 16.71 MB/sec

/dev/hdc:
 using_dma    =  1 (on)
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  2.42 seconds = 52.89 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 31.52 seconds =  2.03 MB/sec
----

buffer-cache reads je rychlost komunikacie s diskovou elektronikou
(prenosy po zbernici), buffered disk reads je rychlost citania z platni

hda je stary disk este asi ATA-66 a hdc je CD-ROMka, preto take male
rychlosti v mojom pripade. Na mojej workstation (notebook) mi to ukazuje
281.32 MB/sec buffer-cache a 21.96 MB/sec buffered disk reads.

V pripade ze dma u toho disku nebude zapnute, treba ho skusit zapnut
pomocou "hdparm -d 1 /dev/hdX".

--
Martin Mokry a.k.a. Megac
Work: Vyskumny Ustav Podoznalectva a Ochrany Pody