APM a hodniny (Was: Re: kompilace jadra)

Úterý Květen 20 09:13:42 CEST 2003

On Tue, May 20, 2003 at 05:45:20AM +0200, Honza Houstek wrote:

> V jadre musite mit ACPI nebo APM. APM funguje urcite, ACPI je velmi
> vyvojove, ale posledni dobou to vypada, ze uz konecne zacina fungovat jak
> ma. Kazdopadne pokud chcete pouze vypinat napajeni, APM vam bohate staci.
>
> Je treba ho mit v kernelu, but staticky, nebo jako modul. Zda tam je
> staticky zjistite tak, ze se podivate na hlasky, ktere jadro hlasi pri
> bootu, a budete hledat retezec APM. Pokud ho mate jako modul, tak ho
> zavedete pomoci modprobe apm.

Pocitac se vypina zavolanim poweroff, apm demon s tim nema nic
spolecneho. Demon pouze sleduje stav baterii a dokaze pocitac
vypnout/uspat (zavolanim skriptu) nebo vypnout karty v PCMCIA slotech,
kdyz baterie dochazeji. Stejne tak modul APM v jadre neni dobry k
vice vecem, nez distribuci stavu baterii skrz /proc.

Jadro Linuxu vola instrukci hlt (halt) vzdy, kdyz nema co na praci (CPU
je vzbuzeno prvnim prerusenim at uz od casovace nebo od periferie),
takze k "setreni" dochazi vzdy (jiste, existuji dodatecne techniky). APM
nema co do cineni ani s vypinanim disku, takze je jako demon (temer) k
nicemu (pokud nemate v pocitaci baterie).

> Nastavovani HW hodin pomoci SW a naopak dela utilitka hwclock, ve vetsine
> distribuci je tohle ale nejak osetreno v init scriptech. Minimalne se
> pomoci ni nastavi SW hodiny pri bootu, dale se doporucuje u stroju s
> vetsim uptime nez dny serizovat SW hodiny podle HW pravidelne, nebot
> presnost SW hodin je mensi.

Eh? HW hodiny jsou dobre leda tak k tomu, aby si z nich jadro pri startu
precetlo cas (nicmene kvuli casove zone se pak ve startovacich skriptech
stejne vola hwclock). Pak se jiz nepouzivaji. Jadru lze rict, ze bude
kazdych 11 minut zapisovat systemovy cas do CMOS (aby se uchoval pri
restartu stroje, pokud si systemovy cas ridite nejakym vnejsim
nastrojem, treba pomoci NTP).

Pokud se vam systemove hodiny rozchazeji, pak je potreba je seridit.
Slouzi k tomu nastroj hwclock a soubor /etc/adjtime, prectete si
manualovou stranku, je tam k tomu povidani i doporuceny postup.

> Kazdopadne pro stroje na inetu je mnohem rozumnejsi pouzit NTP.

Jiste.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz