Jaké součástky do PC

Honza Houstek houstek-lists na utf.troja.mff.cuni.cz
Sobota Květen 24 16:36:51 CEST 2003

> Ahoj, mám jen takový dotaz. Chci si postavit úplně nový počítač, který
> bude vyhrazen čistě pro Linux. Potřebuji tedy takové věci, které pod
> Linuxem (konkrétně Mandrake 9.1) pojednou na 100%, aniž bych musel
> cokoli stahovat z internetu (ovladače apod..).
>
> Jedná se o toto:

> - základní deska

Zakladni desku si musite vybrat podle vasich potreb a podle ostatnich
komponent, ktere si prejete. Co se tyka (ne)podpory v linuxu, tak je treba
dat pozor na nasledujici veci:

- integrovany IDE radic, pripadne RAID radic

Vetsinou neni problem (podpora je v kernelu), ale cas od casu se najde
radic, ktery podporovany (jeste) neni. Co se tyce integrovanych RAIDu, tak
jde vetsinou o pseudo-raidy, ktere nemaji vlastni procesor a potrebuji
ovladac, ktery vyuzije hlavni procesor, takze oproti SW raidu skoro zadna
vyhoda. Doporucuju zeptat se zde spis na konkretni desku, vyjmenovavat
podporovane a problemove radice by bylo nadlouho.

- integrovana graficka karta
Radeji bych nebral, pripadne bych se ujistil, ze s ni nejsou v linuxu
problemy.

- integrovana sitova karta
Zjistil bych si typ, patrne podporovana bude.

- AGP
Ujistil bych se, ze je v agpgart (pripadne primo driverem od Nvidie)
podporovany.

- zvukova karta
viz nize

> - procesor

Vsechny bezne dostupne procesory od AMD/Intelu jsou podporovane. O necem
jinem asi neuvazujete a vybrat si z tehle dvojice musite sam.

> - grafická karta

Pokud vybirate ATI/Matrox/NVidia, tak podporovane je v soucasne dobe temer
cokoliv. NVidia pouziva closed ovladace, nevim, jak k tomu pristupuje
Mandrake.

> - zvuková karta

Podivejte se na http://www.alsa-project.org/alsa-doc pro seznam karet
podporovanych projektem ALSA. Trochu problem je v tom, ze z "technickych
specifikaci" obcas nelze poznat jaky konkretni chip je na karte pouzit.

Co se tyka integrovanych zvukovych karet na deskach, tak bych byl
optimista - uz dlouho se mi nestalo, ze bych videl desku, se kterou by se
zvuk nepodarilo rozbehat.

> - síťová karta

Tady bude relativne tezke narazit na nepodporovany HW (pokud se pohybujete
v zadanem cenovem intervalu). Pokud bude karta integrovana na desce, tak
se ale radeji ujistete, co to je zac. Napr. desky s NForce chipsetem maji
nejakou sitovku, driver je sice dodavan, ale obavam se, ze v Mandrake (ani
jine distribuci) zatim neni.

> - paměti

Zalezi na desce, procesoru a vasi penezence. S podporou nebude problem,
pokud planujete 1 GB nebo vice, dejte si pozor, abyste mel odpovidajici
kernel.

> - DVD a vypalovačka

S DVD mechanikou problem patrne nebude, s vypalovackou take ne, pokud to
zrovna nema byt externi USB vypalovacka, tam bych si dal pozor.

> Díky všem, kdo mi poradí!!!

No doufam, ze to k necemu bude. Spis si vyberte podle svych naroku a citu,
a ptejte se jen na konkretni komponenty (samozrejme az pote, co si to
nezvladnete zjistit vlastnimi silami).

-- Honza Houstek