UPS & linux

Rybarik, Michal mrybarik na tronet.sk
Pondělí Květen 26 09:32:08 CEST 2003

> viete mi odporucit nejaky mensi UPS zalozny zdroj ktory
> kvalitne spolupracuje
> s linuxami? uz nas stvu vo firme neustale vypadky prudu,
> potrebovali by
> sme aby sa linux server v pripade nabehnutia UPS hodil na korektny
> shutdown

taktiez sa priklanam k apc, original softver je imho nanic [strasne velky, vyzaduje x-ka, atd), ale existuje genialany apcupsd, s tym to beha ako hodinky.

ked sa budete rozhodovat medzi modelmi, zvazte:

kolisanie napajania v sieti
- BackUPS nevie napatie vyrovnavat, pri poklese pod kriticku hranicu sa prepina na baterky.
- SmartUPS a vyssie maju primar transformatora s odbockami a vykyvy si vedia regulovat priamo na transformatore
- pri BackUPS Pro si nie som isty do ktorej kategorie patri, ale mam dojem ze to bolo nieco medzi tym

komunikacia s pocitacom
- BackUPS je dumb (blba ;-p) UPS-ka, vie povedat iba ci bezi na baterky alebo zo siete
- BackUPS Pro a vyssie (SmartUPS, MatrixUPS, ....) vedia s pocitacom vykomunikovat vela inych veci

v realnom zivote sa da teda pocitac s BackUPS nasetovat iba tak, ze po urcitom case od vypadku napatia shutdowne system a vypne ups-ku. experimentalne zistite, ze upska vam udrzi stroje pol hodiny, tak nastavite cas na 20 minut. problem nastane ked su napr. dva vypadky kratko po sebe. pri prvom sa baterka vybije pod cca 40%, pri druhom uz do timeoutu nevydrzi a serveru odstrihne napajanie bez shutdownu (co rozhodne nie je to, co by clovek od ups-ky pri serveri chcel).

BackUPS Pro, SmartUPS a vyssie vedia vykomunikovat so serverom (okrem ineho) predpoklany zostavajuci cas behu na baterky, pribliznu kapacitu baterky v percentach (da sa tym aj nasetovat napr. vystupne napatie z upsky, ked ho stiahnete nizsie ako je beznych 230V, na taku hodnotu ze to este serveru nevadi, predlzite si run-time na baterky). pocitac teda moze byt nasetovany, ze sa vypne 10 minut pred vybitim baterky, ze sa nezapne skor ako pol hodinu po nabehu prudu [aby sa stihla ups-ka trochu dobit], a podobne. s takouto upskou je minimalna sanca ze necakane odstrihne serveru napajanie, a su siroke moznosti setovania, podla toho ci chceme mat server online co najdlhsie, a po vypnuti radsej pockate kym sa dobije ups-ka na bezpecnu uroven a az potom zapne server, alebo sa ma zapnut hned a riskovat pripadny tvrdy pad... atd.

btw dajte si pozor na kabel - ak kupite backups pro alebo smart, tie ho maju pribalene, ale ak by ste kupovali od ruky alebo dumb ups-ku, niekedy je problem zladit aby soft, ups-ka a kabel spolu behali. APC do svojich kablov pcha nejake aktivne veci, aby bolo tazsie vyrabat custom kable a aby sa kupovali tie ich originalne. kable objednavane samostatne su dost drahe (~1800sk).