REDHAT CZ???

Středa Květen 28 13:42:08 CEST 2003

On Wed, May 28, 2003 at 12:28:32PM +0200, Maštalíř Jan wrote:
> Jak je to vlastně s RedHat CZ??? Existuje nebo ne asi před rokem jsem
> byl na linuxové konferenci na ČVUT kde se RedHat CZ prezentoval ale
> teď ticho po pěšině.

Jisty p. Rejchrt sliboval pomerne hezke veci (v podstate vznik oficialni
CZ verze RH jako ji maji nemci apod) a jejich uskutecneni podminoval
zastavenim vyse uvedeneho projektu.

Projekt jsem zastavil a cekal 1.5 roku. P. Rejchrt nedodrzel nic z toho,
co slibil a neustale menil "nabidky".

Soucasna situace je takova, ze nevim, co p. Rejchrt dela, ale jeste
nedavno byl oficialnim dodavatelem RH pro CR, cili inkasuje podil na
prodeji krabic, ktere objedna a doda do nejakeho obchodu v CR (nebo i
jinde smerem na vychod). Nicmene z techto penez neni zivena zadna dalsi
podpora tech, kteri si produkt koupili (AFAIK).

Co se tyka me osoby, pak nadale pracuji a podilim se na zlepsovani
materske distribuce (tj. hlaseni problemu do Bugzilly, beta testovani,
dopisuju si s tvurci ruzneho SW [ktery ma treba potize s cestinou, dnes
spise s UTF-8] a vyrabim RPM balicky, ktere v RH potrebuju [at uz proste
doplnky nebo kvuli cestine] a snazim se je vsechny poskytovat volne
vcetne zdroju a zaplat na nize uvedenem URL).

Majoritu prekladu ale od rozchodu s p. Rejchrtem nedelam, prevzal to
Miloslav Trmac <mitr na volny.cz>.

ftp://ftp.linux.cz/pub/linux/people/milan_kerslager/

Objektivne vzato jsou prakticky vsechny distribuce dost "ceske" a
zavedenim UTF-8 doslo k situaci, ze i nemci a americani maji stejne
problemy jako drive my (tj. ze aplikace predpokladaji vstup v iso8859-1
a tim mrsi praci s narodnimi znaky) a od RH 8.0 (tj. podzim minuleho
roku) se pohnuly ledy a temer vsechny aplikace a vyvojari dnes uz UTF-8
akceptuji jako realitu, ktere se nevyhnou (a neni to uz jen hezka vec na
hrani, kterou "vsichni maji", ale realne nefunguje).

Da se predpokladat, ze podobny krok (tj. implicitni UTF-8) zavedou i
jine nadnarodni distribuce (tedy presneji az si ty problemy vyzerou
distribuce, ktere to uz maji) a bude to "konecne reseni".

Existuje i projekt Lindos, ktery se snazi vytvorit extra distribuci
(zalozeno na RH 7.3) pro skoly, ale vzhledem k tomu, ze to neni UTF-8,
pak to povazuji za dost marnou praci (tj. je to hezke, ale pro
budoucnost by melo vetsi vyznam se na iso8859-2 definitivne vykaslat).

ftp://ftp.linux.cz/pub/linux/local/LinDoS/

Pokud bysme chteli neco CZ, pak bychom museli realne rozjet projekt
podobny PLD (Polska Linux distribuce):

http://www.pld.org.pl

--
                        Milan Kerslager