Navazuje na diskuse o SuSE

Středa Listopad 5 06:05:48 CET 2003

On Tue, Nov 04, 2003 at 10:56:32PM +0100, Martin Kamín ZULU wrote:
> Vážení,
>
> ještě není půlnoc, ale třeba jste zaznamenali docela zajímavou novinku:
>
> http://www.infoworld.com/article/03/11/04/HNnovellsuse_1.html?source=rss&url=http://www.infoworld.com/article/03/11/04/HNnovellsuse_1.html
>
> zatím nevím, jaké pocity to ve mně vyvolalo, třeba až rááááno :)) a až se
> diskuse tady v konferenci rozproudí

SUSE potřebuje peníze a Novell je (zatím) má. Na tom není nic divného.
SUSE má již dlouhou dobu strategický kontrakt s IBM, ze kterého čerpá
prostředky na svůj provoz. IBM totiž nechce znovu skončit v situaci, že
bude mít proti sobě druhý Microsoft (tj. monopol na nějaký OS), a tak
SUSE podporuje (jako největšího rivala Red Hatu).

Jestli je to spíše dobře nebo špatně, je otázka. Svým způsobem to
deformuje trh (masivní finanční podpora IBM umožňuje SUSE fungovat
způsobem, který třeba u Mandarke způsobuje finanční krize - pozor, to je
můj soukromý názor, do účetnictví SUSE nevidím, čtu jen komentáře).
Na druhou stranu to vytváří konkurenční prostředí (které však ze strany
SUSE není příliš zdravé), z čehož profitujeme my (zejména proto, že se
Red Hat snaží být jako protiklad k SUSE co nejvíce open). Je otázka, zda
by Red Hat udělal Fedora Project, kdyby SUSE nebylo takové jako je (jako
že mně osobně se Fedora líbí).

Na druhou stranu si pamatuju, jak halasně Novell vstupoval do Red Hatu,
nicméně svoje akcie prý již prodal. Takže pokud má mít dnes svoji nosnou
platformu (Novell před půl rokem oznámil konec svého OS a přechod
eDirectory na Linux) ve své stáji, musí někoho koupit. A koupit dnes Red
Hat by bylo moc drahé, protože firma je na burze a profituje (tj.
nepotřebuje nutně finanční injekce) a Mandrake nemá solidní podíl v
enterprise oblasti.

Z tohoto pohledu vidím počínání Novellu jako rozumné, nicméně managment
mi připadá od verze 4.x zmatený (místo trvalého tahu na branku utíkají
pořád od svých cílů a znovu se k nim vracejí, vydávají verze s
pochybnými vylepšeními (ConsoleOne) apod.).

Tož se nechme překvapit.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz