Koniec vyvoja volneho Linuxu od RedHat

Mirek Petricek mirek na petricek.cz
Středa Listopad 5 12:11:30 CET 2003

V St, 05. 11. 2003 v 10:42, Milan Kerslager píše:

> Je tristní, že někdo dokáže napsat takové žvásty, které nemají ke
> skutečné situaci ani trochu blízko.

Problémem je, že řada uživatelů si Red Hat Linux spojuje nikoliv s
produktem jako takovým, ale s jeho obchodní značkou (jménem). Byť
existuje nástupce v podobě Fedora Core, tak pro mnoho lidí Red Hat Linux
jako takový skončil.

Skutečnost je taková, že jen málo lidí je schopno vnímat detaily toho co
se s Red Hatem stalo. Původní přípěvek tohoto threadu je toho důkazem.
Ačkoliv je otevření vývoje pro mnoho uživatelů RHL pozitivní, tak pro
jiné je změna vývojové strategie špatnou zprávou. Patřím mezi ty druhé.

Existuje spousta výrobců hardwaru, kteří dodávají ke svým serverům
binární ovladače pro nejdůlěžitější linuxové distrubuce. Vždycky tam byly
poslední verze Red Hat Linuxu. Bude tam nyní i Fedora? Nebo se výrobci
ještě těsněji upnou k drahým Enterprise Linuxům? Obávám se spíše druhé
varianty už z toho důvodu, že to byl zřejmě zájem RH.

Dřívě plnil Red Hat Linux roli průmyslového standardu, který byl snadno
dosažitelný a technicky bezproblémový. Dnes takový etalon chybí. (RHEL a UL
je drahý, Debian je spíše komunitní záležitostí, Mandrake a SuSE Linux
vypadají nadějně, ale nemají v segmentu serverů dostatečné rozšíření.

Já se živím mj. prodejem komerčních verzí linuxových distribucí. Dříve
jsme ke každému serveru automaticky prodávali krabici s Red Hat Linuxem,
která uměla všechno co jsme potřebovali a v ceně díla se snadno ztratila
(na rozdíl od RHEL). Po zkrácení doby supportu začátkem t.r. jsme bez nějaké
zvláštní radosti migrovali k SuSE Linuxu.

> Ten samý team, který dělal Red Hat Linux, dělá dnes Fedora Core. Důvod
> přejmenování je umožnění redistribuce bez porušení ochranných známek.
> Důvod akvizice Fedory je převzetí know-how pro otevřený vývoj distribuce
> za účasti komunity (což už před tím Fedora úspěšně dělala).

To byl zástupný problém. Red Hat je majitelem ochranných známek a je to on,
kdo určuje jakým způsobem je kdo může používat. K tomu, aby umožnil
redistribuci, mohl jen upravit licenční podmínky a nemusel k tomu
přejmenovávat distribuci. Šlo to dříve, mohlo to jít i nyní. Tím pravým
důvodem bylo získat více zákazníků pro RHEL, který nyní bude tím jediným
Red Hat Linuxem. Jméno Red Hat prostě Linux prodává.

--
/* Miroslav Petricek             mirek na petricek.cz
   UNIS COMPUTERS, spol. s r.o.  Systemovy inzenyr - UNIX