Koniec vyvoja volneho Linuxu od RedHat

Středa Listopad 5 12:52:12 CET 2003

On Wed, Nov 05, 2003 at 12:11:30PM +0100, Mirek Petricek wrote:

> To byl zástupný problém. Red Hat je majitelem ochranných známek a je to on,
> kdo určuje jakým způsobem je kdo může používat. K tomu, aby umožnil
> redistribuci, mohl jen upravit licenční podmínky a nemusel k tomu
> přejmenovávat distribuci. Šlo to dříve, mohlo to jít i nyní. Tím pravým
> důvodem bylo získat více zákazníků pro RHEL, který nyní bude tím jediným
> Red Hat Linuxem. Jméno Red Hat prostě Linux prodává.

Red Hat je americka firma a musi dodrzovat zakony, ktere se ochrannych
znamek v USA tykaji. Ty rikaji, ze firma musi do posledniho kapky krve a
do posledniho muze branit tomu, aby nekdo cizi oznacil stejny (podobny)
produkt tim samym jmenem (znamkou).

Pokud by to nedelali, o znamku prijdou, protoze lze k soudu podat
stiznost na to, ze znamka je vseobecnym pojmem (coz je naprosto ferova
zalezitost a mam pocit, ze u nas je to podobne, i kdyz ne mozna tak
prisne).

Pri povolene redistribuci firma ztraci kontrolu nad vystupnim produktem
(tj. prdukt se muze lisi, nebude zajisten adekvatni support a uroven
prodeje atd) ta riskuje, ze nekdo prohlasi, ze to neni jejich produkt,
ze to prodava jina firma a tudiz o tu znamku zase prijdou (a jak sam
uvadite, znamka Red Hat je velmi hodnotna).

Puvodni zamer byl upravit licencni podminky, ale z vyse zminenych duvodu
se to nestalo a bylo vybrano jine reseni, coz je jejich pravo.

Zajimave je, ze prodavate Red Hat Linux, ale nejste ochoten do podpory
nic investovat (jak jsem rikal - podpora pro RH9 je trivialni z duvodu
existence vyhlidky na 5 let zverejnovane zdrojove kody oprav a kompilace
je trivialni). Pres to ocekavate, ze Red Hat to bude delat zadarmo (kdyz
Vy to same zadarmo delat nechcete).

Vsechny komercni firmy kolem Linuxu potrebuji platici zakazniky a IMHO
Red Hat ma zdaleka nejbenevolentnejsi podminky.

Pokud se Vam to stale nelibi, pak si vsechny Red Haty (doma i ve firme i
pro zakazniky) kupte, zafinacujte tak materskou firmu a ocekavejte, ze
diky Vasim penezum prodlouzi podporu pro ty, kteri nic neplati. Mam
takovy dojem, ze v tento okamzik nebudete chtit, aby za Vase prachy
nekdo dostal neco zadarmo. Tak proc to chcete po RH? Proc jim mate za
zle, ze hledaji cestu, jak to umoznit?  Proc nechcete sam komunite
vratit neco, co Vam dala a prispet svym kusem prace zadarmo?

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz