AMD64 - kdo doda HW?

Jan Derfinak ja na mail.upjs.sk
Úterý Listopad 18 21:57:26 CET 2003

On Tue, 18 Nov 2003, Pavel Janoušek wrote:

> 	Jak dalece je Linux 64-bitovy OS? Skutecne je ho mozno oznacit za

Je tak daleko, ze si mozete kupit 64-bitove distribucie pre Intel, AMD.
PPC64 alebo S390.
V distribuciach sa nachadzaju 64-bitove aplikacie. Tiez existuju
64-bitove komercne aplikacie (nedavno som instaloval DB2 na AMD a Intel).

> 	64-bit OS a nebo je to 32-bit OS, ktery shodou okolnosti (pomoci
> 	ruznych #ifdef apod.) umi bezet i na 64-bit architekturach a shodou
> 	okolnosti uz umi i nejake ficury 32-bit svetu vzdalene, nicmene z
> 	pohledu 64-bit sveta (a zejmena z pohledu moznosti dane CPU
> 	architektury) toho umi docela malo?

To je uplne chybna uvaha. Pokial si uvedomite ako je implementovana
32-bitova emulacia v ia64, tak budete so mnou suhlasit, ze je takmer
nepouzitelna (z dovodu pomalosti). Pokial by kernel alebo aplikacie na ia64
boli v 32-bitovom mode s "ruznych #ifdef apod." bol by ia64 pre linux
nepouzitelny. Ta pomalost ia64 v 32-bitovom rezime je tak vyrazna, ze
napriklad SuSE vo svojom Enterprise servery vobec nezahrnula podporu
32-bitovych aplikacii do distribucie. (Pre AMD tam mate podporu aj
pre 32 aj pre 64-bitove aplikacie). Takze SLES pre ia64 je ciste 64 bitovy a
myslim, ze podobne to bude aj pre ine distribucie.
Pokial by Ste si chceli urobit predstavu, coho je schopny linux na
64-bitovej platforme pozrite si projekt Altix od SGI. Myslim si, ze na limity,
ktore je Altix schopny dosiahnut, #ifdef nestaci.

> 	Mozna jsem neco zaspal, vyvoj v oblasti 64-bitu nesleduji tak
> 	peclive, priznavam. Nicmene jsem nenabyl dojmu (a mohu se mylit), ze
> 	by se na 64-bit systemech, kde treba nativne bezi Tru64 hrde
> 	prechazelo na Linux 64-bit, protoze poskytuje to, co je potreba a
> 	navic bohatou zakladnu SW zalozenou na GNU, coz se o Tru64 neda
> 	rici.

Pokial sa nemylim, tak Tru64 bezi nativne na Alphach a tato procesorova
platforma uz nebude pokracovat vo vyvoji. A ako vyvojar distribucie alebo
systemu, by som sa nepustal do portovania softwaru na platformu bez
perspektivy. Napokon mam pocit, ze 64-bitovy linux na Alphach uz niejaku tu
dobu bezi.

				jano