server HW + linux

Pavel Janoušek janousek na fonet.cz
Čtvrtek Listopad 20 17:40:33 CET 2003

	Treba uplne zakladni vec, ktera tu sice nezaznela, ale verim ze i Vy uznate, ze je zasadni - zpusob chlazeni a monitoring (a vubec moznost monitorovat) otacek vetraku.

	Zminena P8C800 ma 3 "vstupy" - zdroj (jeden!), CPU, jeden vetrak v bedne... - pripada Vam to dost? Co treba vetrak vhanejici vzduch do bedny zepredu?

	Navic (ale to je mozna SW chyba Asus Probe pro MS Windows) se mi pri nabehu pomerne casto stava, ze otacky nektereho vetraku jsou detekovany stabilne na nule - vzhledem k tomu, ze mam na to navazany akce, je to dost problem, takze muze mit problem i lmsensors v Linuxu - zda-li je to jen muj kus, problem HW, SW jsem nemel cas zdetekovat.

	Dalsi velkou vadou povazuji, ze jeho (Asus) uzasna Q-fan technologie je uplne na hovno (sorry), protoze jsem zkousel pomery od 11/16 az po 15/16 vcetne disabled (v BIOSu) a vysledek je porad stejny. P4 2.8GHz (priznavam, ze aktualne z toho mam 210FSB, ale i s originalem je vysledek stejny) neustale "zhavi" na 58-59 stupnu celsia... - ackoli dle Asus Probe je schopna deska otacet vetrakem na CPU az kolem 3750/minuta (vic jsem v zaznamenanem recordngu nenasel), neroztoci ho, dokonce i u tech 58 stupnu klidne snizuje na 3500 otacek, a kolem toho se ustali..., jak rikam, teplotu CPU 58 stupnu Celsia miluje... je sice pravda, ze je to zrejme asi o 8-10 stupnu mene nez je destruktivni prahova teplota P4 dane frekvence dle Intel specifikace (pochytil jsem na neoficialnim zdroji, treba specifikace rika jeste neco jineho), presto tuto teplotu kolem 60 stupnu nepovazuji ani dnes za beznou (tesim se na leto a na nutnost podtaktovani...:-(), ale neni cesta jak se na zatizenem CPU ji zbavit (ono tech 200 otacek za minutu muze (empiricky odpozorovano) pri tepelnem odporu prostredi ve kterem nyni stroj prebyva udelat i 2 stupne dolu).

	Pro ovelokery dodavam, ze se mi podarilo "jemnym" tunningem dostat pri dial kanalovem pristupu do pametu (DDR 400) rychlost kolem 5 GB/s... - zajimave, ze FSB210 to trosku vylepsil, ale cokoli mimo FSB 200 a 210 degradoval tuto hodnotu minimalne o 1GB/s (na hodnotu kolem 3,5-4GB/s), takze nezajimave... Experimenty u me v tomto smeru skoncily a preference je jasna...:-)

	Takze toliko moje uplne zakladni vyhrada teto desky pro serverove (stabilni a bezodstavkove) pouziti...

BTW Ona ta GeForce FX5600 je taky kus, provozni teplota 58-60 stupnu je taky "fine". Pro rypaly dodavam, ze tzv. motherboad detekovana teplota v bedne je stale na urovni 32-33 stupnu, takze problemy s chlazenim a vzduchove viry/kapsy nejsou tim problemem... (navic dva vetraky odsavaji a jeden nasava vzduch) a je tam zatim jen 1 IDE (Maxtor P-ATA 160GB, hi tech (jsou dneska 2 rady, radove cislo nevim z hlavy)) disk a DVD palirna... => zadny vyrazny dalsi zdroj tepla (snad vyjma grafiky) - u serveru ocekavam vyssi teplotu v bedne treba jen z duvodu existence a provozu vice disku.

> Ano, problemy minule verze RH.

	Problem verze Red Hat Linuxu, ktera ma oficialni AKTUALNI podporu treba u Intelu... - takova nepodstatna drobnost.

> Za to ale nevinte hardware. Proste ta deska ma problemy s RH kernelem.
> Az to vyzkousite v rh9, debianu, suse, mandrake a s vanila kernelem,
> uznam, ze je spatny hardware.

	Ne, problem je opacne, problem nema deska, ale problem ma linux kernel, ktery se v normalni kombinaci neni schopen kompilovat a pokud ano, tak lita pri bootu a to jeste pres inicializaci periferii. Vanila jsem nezkousel, spise jsem uvazoval o aktualnim produkcnim od RH, kazdopadne to pro server za takove penize neni prilis pouzitelne reseni - pracnost "uvedeni" do provozu - tedy ta interni rezie, o kterou se OPET otru - mozna vyvazi nakup kompletniho reseni...

> Hezky den preji,

	Napodobne...