regresní analíza v Linuxu

Honza Houstek houstek-lists na utf.mff.cuni.cz
Pátek Říjen 24 00:27:52 CEST 2003

> Moc se omlouvám, ona je to regresní a ne regresívní analýza. Asi jsem se
> přeslech.
>
> Celé to vzniklo tak, že ten můj známý tvrdí, že je pro něj Linux naprosto
> nepoužitelný, protože potřebuje vyspělé funkce Excelu. Tak jsem mu namítl, že
> určitě existuje nástroj, který takové věci umí i v Linuxu - proto ten
> dotaz...

Pravdepodone ma pravdu. Asi je pro nej linux opravdu nepouzitelny. Ale
duvod nebude v Linuxu ...

Pokud chce neco "advanced", tak pouzije napr. Mathematicu ci Matlab, nebo
(abych zminil i neproprietalni veci) bude mozne nejake regrese urcite
pouzivat v R. A kdyz to bude neco hodne "advanced", tak mu nezbyde, nez si
to (napr. ve Fortranu) napsat sam (a kompilovat napr. intelovskym
kompilatorem).

> GNU plot v rychlíku vyzkoušel a nelíbil se mu. Že prý potřebuje, aby to
> pracovalo s tabulkou v níž budou vstupní data, protože pokud by musel ty
> data zadávat ručně jeden údaj po druhým, tak si to rovnou může spočítat
> na papíře...

Nechtel jsem v nikomu vnucovat predstavu, ze Gnuplot je nejaky "advanced"
stroj, ktery by se mel srovnavat s Excelem. Jeho uzitna hodnota je ale
obrovska ... ja v nem na skole zpracovaval vetsinu fyzikalnich praktik a
zrovna zminovana regrese se v nem delala o nekolik radu lepe, nez v Excelu
(umi napr. prokladat libovolnou funkci a spocitat i chyby parametru).
Napsal jsem si par sablon, kde jsem si pohral se vzhledem tech grafu, pak
jsem vzdycky jen vzal data z tech mereni (vestinou jsem je ani nemusel
opisovat, protoze mereni se delalo pres PC) a velmi rychle jsem mel hotovo
(vcetne napr. tech fitu). V porovnani s Excelem to bylo o rad rychlejsi a
vystup kvalitnejsi.

> Šlo mi jen o to dokázat mu, že Linux zase není tak nepoužitelný OS, což
> si on zatím myslí...

Ono to neni tolik o Linuxu (resp. OS obecne). Excel je relativne
pouzitelny program, ve kterem se urcite typy uloh opravdu daji efektivne
resit. Zaslepene ho ale povazovat za jedine "advanced" reseni pro "prave
muze" ... asi vite, co si o tom myslim.

Dokazovat nekomu, kdo o to nestoji, ze linux je pouzitelny, je zbytecna
prace.

-- Honza Houstek