Kde sehnat suse 9.0?

Pondělí Říjen 27 22:35:48 CET 2003

On Mon, Oct 27, 2003 at 09:24:10PM +0100, Michal Kubecek wrote:

> Pořád netuším, o jakých problémech tu mluvíte. Pracoval jsem se SuSE 7.3,
> 8.1 a 8.2 a vždy tam byl RPM balíček kernel-source, o kterém předpokládám,
> že obsahuje zdrojové texty použitého jádra. A ani když jsem si tyto zdrojáky
> zkusil přeložit a výsledné jádro použít, nezaznamenal jsem nic, co by svědčilo
> o opaku. Takže já jsem žádné porušení GPL nezaznamenal.
>
> A jestli je celý problém v tom, že se zdrojáky na FTP objeví o něco později
> než Live Eval, tak mi promiňte, že v tom nevidím žádné "vyčůrávání". Spíš se
> mi vybavuje přísloví o psu a holi.

Ne, to neni hul. To je jednoduchy obchodni model proti tomu, abyste neco
z prace SUSE (nebo drive SuSE) mel. SUSE bere od komunity, ale dava zpet
tak, abyste to nemohl pouzit, abyste *musel* kupovat jejich krabice.

Mne se to nelibi, protoze Mandrake, Red Hat i dalsi maji *porad*
otevreny model vyvoje a kdokoliv (i SUSE) muze videt, co se zdrojaky
delaji a jake zaplaty pouzivaji. I ja davam k dispozici vsechno a nic
jsem si nikdy nechovaval (coz teprve Alan Cox, Linus atd).

U SUSE nevidite nic a FTP distribuci dostanete az po takove dobe, ze ji
vlastne uz nepotrebujete (protoze v te dobe uvolnene zdrojaky nejsou
stare N mesicu, ale N+X, kde X je doba zamrznuti + vyvoj).

Kdyby se vsichni chovali jako SUSE, budeme mit hromadu tajnustkaru,
kteri cosi kuti na svem pisecku a snazi se udelat zisk tim, ze se o nic
nepodeli (a nebo tak, aby to bylo k nicemu). Vysledkem by byl vyvoj,
ktery nikam nevede, protoze tito tajnustkari principielne nemohou
zvladnout tolik, jako ti, kteri navzajem on-line spolupracuji.

Ja nepotrebuju ResiserFS od SUSE, ktery sice "funguje", ale neni k
dispozici quota, poradne fsck ani konverzni nastroje na neustale se
menici binarni strukturu na disku. Nepotrebuji ani ACL v jadre, ktere se
seka, ale protoze "je to hlavne vydane", tak se s tim po roky neudela
vubec nic.

Ja chci, aby vyvoj probihal otevrene, abych nemusel cekat pul roku
(kvuli uzavrenemu vyvoji a opozdenemu vydani FTP edition) na to, az
konecne nekde bude jadro, ve kterem bude (mozna) vetsina vyse zminenych
problemu vyresenych (a nebo taky ne, na coz stejne prijdu az pozde,
protoze si proste ten vyber spravnych zaplat nemam sanci prohlednout).

Na tenhle problem *neni* odpovedi, ze zaplaty najdu u cloveka XY
(zamestananec SUSE), protoze prinosny je vysledek, ktery banda vyvojaru
da dohromady a ne tuny zaplat, ktere nekdo experimentalne zverejnuje bez
naroku na elementarni zasady, ktere davaji vzniknou necemu pouzitelnemu
(rozumnej stabilizovany vysledek v dokoncene distribuci).

Jeste mensi argument je "pockejte si, neni to problem", protoze pri
vyvoji jde o cas. Kdyz za 1 nebo 3 mesice dostanu zdrojaky, muzu si jimi
vycpat komin, protoze v te dobe bude i elementarni sber zaplat z ruznych
konferenci mit vyssi hodnotu, nez to co mi milostive daji (uvedomte si,
ze vyvoj probiha i bez SUSE, nicmene desitky lidi pak objevuji zbytecne
kolo) - uvedomte si, ze v te dobe odkryji verejne to, co bude plus minus
pul roku stare (vyvoj + zamrznuti + prodleva).

Mam takovy pocit, ze tohle proste nekteri nechapou a jeste mene rozumim
tomu, ze takovou zdrzovaci politiku podporuji. Uvedomte si, ze
inkasovane penize vyplacene lidem z teamu SUSE jsou pak mrhanim zdroju,
protoze tim tajnustkarstvim nuti ostatni duplikovat jejich praci (coz je
presne v rozporu s myslenkou GPL - totiz ze hodnotu je potreba nabalovat
a ne delat znovu to same).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz