soft patenty - dlouhe

Pondělí Září 1 15:49:50 CEST 2003

On Mon, Sep 01, 2003 at 11:29:50AM +0200, Karel Zak wrote:
>  Date ruku do ohne za to, ze Ogg by tu byl tak jak je i bez predchozi
>  existence MP3? Nebo PGP bez prace na RSA, Linux bez komercnich
>  UNIXu, apod.?
Otazka je, do akej miery ktora "cast" MP3/RSA/UNIX prispela k tomu "novemu" v
vorbis/PGP/linux.

Uvediem priklad: kedysi som si programoval software na multimedia jukebox,
nieco ako freevo. A na heise.de som raz videl clanok o nejakom dvd plejeri:
"blablabla, ako zaujimavu ficuru ma, ze si pamata, kde si prestal ktore DVDcko
pozerat". A ja som si povedal, to je kewl, a naprogramoval som si to aj k
svojmu programu. Nic "technickeho" som neukradol, ten DVD plejer som v zivote
nevidel, a vsetko som naprogramoval sam. Softwarove patenty by tomuto
zabranili, a pravny popis tohto patentu by bol taky zlozity, ze z toho nikto
nic nerozumie, aj ked sa to da napisat do jedneho riadku.

Este dodam jednu vec, ktoru som si uvedomil vcera pri citani analyz na
webstranke FFII: patenty na software su vlastne uplne proti idei autorskych
prav, umoznuju totiz niekomu inemu "vyvlastnit" tvoje autorskeho prava, teda
vlastnici autorskych prav su patentmi priamo ohrozeni. Toto je aj velmi dobry
argument na celospolocensku diskusiu, lebo nie je ideologicky ani hypoteticky.

Na tomto sa da dobre ukazat, akym nezmyslom by boli patenty v oblastiach,
ktore vyrabaju nieco, co sa da kopirovat:
- v hudbe by bola napr. patentovana durova a molova stupnica, a to je
  prakticky vsetka aktualne produkovana hudba. Popripade pouzivanie akordov.
- v televiznom spravodajstve by bolo patentovane sucasne ukazovanie obrazkov v
  jednej casti obrazovky a postavy moderatora v druhej
- v novinach by boli patentovanane uputavajuce headliny, ktore su zvyraznene
  velkostou pisma
- v rozhlasovom vysielani by bolo patentovane pouzivanie dzinglov
- v knihach by bolo patentovane rozdelenie na kapitoly

Vsetci, co v tychto oblastiach nieco kreativne tvoria, by boli okamzite
ohrozeni.

>     Karel
Bye,

            Secret hacker rule #11: hackers read manuals.