linux + wireless

Rybarik, Michal mrybarik na tronet.sk
Pondělí Září 22 17:09:41 CEST 2003

> ma tu niekto prosim prakticke skusenosti s wireless
> sietovkami pod linuxom?
> chcem by som pre domace ucely rozbehat mensiu linuxovu
> siet (kancelarske prace + obcas nejake to video) a
> nechce sa mi moc tahat kable po dvoch poschodiach...
> etc. tak ma napadla spasonosna myslienka - wireless.
> len neviem ci je to ozaj taka spasa a uz vobec netusim
> ake to je s drivermi pod linuxom.

s wireless sietovicami pod linuxom som si uzil tolko nervov, ze pod
linuxom vsade kde mozem pouzivam hardwarovy bridge wireless/ethernet
a usb-cka, pci a pcmcia karty pcham len tam, kde ich vyrobca odporuca,
teda do okien.

zasadny problem je ten, ze ked sa po hodinach az dnoch podari
inkriminovanu kartu rozbehat, neznamena to ze v inom linuxovom stroji
alebo s inou kartou to bude podobne labuuzo. jeden konkretny typ som
rozchadzal pod 2.2.19 pocas 3 dlhych a namahavych vecerov, a to s clovekom
ktory ju uz rozbiehal nie raz, nie dvakrat. mal som natahanych asi 5
roznych verzii drivera a 5 roznych verzii pcmcia-cs, a postupnym
kombinovanim, kompilovanim a kernel-trapovanim som sa dostal k chodivej
instalacii. prve rozbehanie tej istej karty s overenou kombinaciou driveru
a pcmcia-cs pod jadrom 2.4 mi trvalo prekvapivych 66 hodin, uz som myslel
ze tam vrazim 2.2 a nech to berie cert. okrem opakovania kombinatoriky
(overena kombinacia driver + pcmcia-cs nezabrala) to zahrnalo naviac niekolko
kompilacii jadra - az som zistil ze ten driver chodi len do 2.4.18, pretoze v
novsich jadrach su uz zmenene wireless extensions a spravi to bum. v dalsom
stroji s 2.4. a touto kartou som mal tendenciu portovat driver alebo
backportovat wireless ext, ale po par dnoch som to vzdal.

a okrem mojich osobnych skusenosti - moj predchadzajuci zamestnavatel
vybudoval najvacsiu 802.11b siet v blave (cca 120 wifi zariadeni len na
strane providera, neratajuc klientov). po dlhsom laborovani tiez od wlan
kariet v zakaznickom linuxe  ustupili. bud jednoucelovy linux box s presne
odladenou konfiguraciou, alebo s tym nechceli nic mat. je to proste ducharina.

a co sa tyka dosahu v dome, problemom su kovove casti - stupacky,
zelezobeton, a podobne. o poschodie vyssie to u mna prelezie full speed, o 2
poschodia je uz velky problem udrzat spojenie aj na najnizsej rychlosti
(1mbit). skusal som to v inej budove a tam to nepreslo ani na susedne
poschodie. zavisi dom od domu.

co sa tyka vyuzitelnej rychlosti, 802.11b v AP mode ma vyuzitelnych tak
4-5 megabitov (zbytok spapa rezia). 802.11g ide cca 25 megabitov, ale
v ziadnom pripade nie cez strop, len v tej istej alebo vedlajsej miestnosti.

po vselijkaych testoch som v dome aj byte nakoniec spravil cat5e strukturku
a wireless pouzivam ked tak v notebooku v posteli, a ap-cko mam vo vedlajsej
miestnosti.

ak len chcete spojit dva pocitace v dome, a chcete ten spoj kvalitny, urcite
kablom. neporovnatelne lacnejsie, spolahlivejsie a bezproblemovejsie.

takze asi tak ;o)

pixall