Rozšířená práva na filesystemu

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Úterý Duben 6 21:15:53 CEST 2004

On Tue, Apr 06, 2004 at 02:28:07PM +0200, Jirka Kosina wrote:

> Dobry den,
>
> Sice jsem se kdysi zarekl, ze pro Vase pochybne vypady proti me osobe uz
> nebudu odpovidat, ale uz to nejak vysumelo, tak to zase zkusim. :)
>
> Zadnymi standardnimi prostredky toto v linuxu pokud vim zajistit nejde. S
> potencialnim privlastnovanim souboru jinym uzivatelum je mnoho
> potencialnich problemu, ktere jsou vyreseny tim, ze to proste nejde
> (problemy jsou napriklad quoty, setuid bit na executable souborech, a
> dalsi a dalsi).

Na systemech, kde uzivatel muze zmenit vlastnika, existuji pravidla pro
shozeni SUID, SGID a zrejme i nekterych prav. Nepamatuji si to presne,
ale vim, ze to nekde mozne je (na Linuxu standardne ne, duvody byly jiz
zmineny).

Vasi situaci muzete resit periodickym spoustenim prikazu find a nasledne
zmeny cizich souboru na pozadovaneho vlastnika.

Nicmene bych se nejspise zamyslel nad jinym resenim nebo vyuzil ACL (tj.
extra opravneni mimo klasickou *nixovou trojici). Pokud byste chtel
programovat, asi by slo pomoci SELinuxu (integrovan napriklad v posledni
bete Fedory) pridelit nejakemu programu specialni opravneni a tak
zajistit moznost zmeny vlastnika objektu non-root uzivatelem (nebo
vyuzit sudo).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz