Soucasnost a volba RedHat-like distro na server

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Sobota Duben 17 22:27:31 CEST 2004

On Sat, Apr 17, 2004 at 12:01:40PM +0200, Stepan Roh wrote:

> 10 let starou distribuci opravdu neudrzuji. Vy ano? Kterou? A jak se vam
> to dari?

Pouzivam Linux od roku 1993. Od roku asi 1993 nebo 1994 mam server,
ktery dodneska bezi a behem toho casu samozrejme byl udrzovan,
rozsirovan, upgradovan (i HW), a byla prizpusobovana konfigurace. Tech
serveru je dnes celkem asi 40, nicmene ostatni jsou mladsi (v nasi skole
treba od roku 1995). A prave moznost co nejmene pracne udrzby a upgradu
je naprosto zasadni a *odlisuje* hrani od skutecne prace (kde proste
nemate cas stravit ohybanim systemu a vlastnimi kompilacemi 40x jednotku
casu).

Delate si legraci nebo vubec nemate poneti, co dela administrator
systemu?

> Vetsina baliku ve Slackwaru je originalnich, tj. bez zaplat. Zbytek je
> mirne zaplatovan. Funguje to? Ano. Tak kde je problem?

Problem byva tam, kde to nefunguje, o coz (vetsinou) jde. V distribuci
jsou dulezite vazby a ne jednotlive baliky. Musite mit prehled o
celkovem vyvoji (napr. aplikace prechazeji na novejsi verze knihoven,
kompilatoru a nekdy nefunguje dobre zpetna kompatibilita [tj. treba to
nejde prelozit] a nekdy maji nejnovejsi verze pomerne fatalni nedostatky
[model vyvojove a stabilni vetve, jak je znate treba z vyvoje jadra,
nebyl vzdy samozrejmy - drive se i jadro proste vydavalo furt pryc]).
Musite sledovat vyvoj a pro vsechny baliky periodicky sledovat nove
verze a prislusna diskuzni fora.

Tvurce balicku take nema cas psat zaplaty - ten je proste nekde sezene a
nejjednodussi je vzit je z jine distribuce - ale to je princip GPL a je
to velmi vyhodne chovani.

Nicmene na problemy prijdete az kdyz si distribuci zacnete delat celou
sam (vcetne skutecneho vyvoje, zmeny kompilatoru, knihoven v systemu
atd). Do te doby je pred vami 99% problemu skryto (protoze je proste uz
nekdo pro vasi distribuci a pro danou kombinaci aplikaci vyresil).

A jestli se chcete chlubit tim, ze ve Slackware nejsou zadne zaplaty,
pak to radsi nedelejte - vezmete jinou distribuci, kde je stejna verze
nejakeho programu a najdete si nahlasene chyby. Hodne toho najdete a
diky zatvrzelosti Patrika tomu jen u sebe budete rikat "vlastnost".

On Sat, Apr 17, 2004 at 01:22:11PM +0200, Martin Hudec wrote:

> tak sa opytam, ked uz je udrzba distribucie de facto iluzia v pripade
> Slackwaru, tak preco si Slackware pouzival od roku 1993 do roku 1997?
> Ved predsa na zistenie, ze nieco je iluzorne a ze mi to nevyhovuje,
> netreba 4 roky..  Asi je to trosku rypanie :)..

Slackware byl v roce 1993 v podstate jedina distribuce, kterou bylo
mozne pouzit. A kdyz to pouzivate tak dlouho, mate jistou setrvacnost.
Krome toho nektere nedostatky (jako napr. obcasne strnuti vyvoje) nemusi
byt vyznamne hned na zacatku. Zlomovym momentem u me byl prechod na
glibc a prakticka nemoznost vyrabet recyklovatelne a snadno siritelne
opravene baliky, ktere nekdy od verze Red Hat 4.x i vystavuju. Servery
jsem predelal o neco pozdeji, coz je asi normalni.

Zkuste pouzit logiku trochu mene tendencnim zpusobem (tj. nesnazit se mi
dokazat, ze nevim, co pisu).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz