KOMERCE: Linuxove sluzby?

Marcel Kolaja marcel na solnet.cz
Úterý Duben 20 12:02:45 CEST 2004

On Mon, Apr 19, 2004 at 03:02:43AM +0200, Jan Houstek wrote:

> Ja v tom nevidim problem. V zasade muzu poskytovat dva druhy sluzeb

Já, jako zaměstnanec firmy, která níže uvedené služby poskytuje, v tom také
nevidím problém. A upřímně jsem rád, že zde padl názor, s kterým se můžu
de facto plně ztotožnit.

> 1) outsourcing
>
> System navrhnu, realizuju a udrzuju v chodu. Mam za nej zodpovednost a
> rucim za nej, jak presne, to je osetreno ve smlouve. Uzivatel systemu do
> nej bud vubec nezasahuje, nebo ma moznost (s mym vedomim) obcas neco
> zmenit, v takovem pripade se ovsem musi o to pecliveji osetrit, jak to je
> s pripadnou zarukou a podporou.

Padl tady argument, že z principu nic garantovat nejde. To, že vezme
záruky poskytovatel na sebe, je ale to kouzlo této služby. Zákazníka
nezajímá, proč něco nefunguje. Chce, aby to fungovalo. Nechce platit něco
navíc, když se něco nepředvídaného stane. K tomu je ale právě outsourcing
s pevným TCO. Zákazník může dopředu počítat s tím, že zaplatí přesně
nějakou sumu, a ví, že když se třeba stane, že MTA, který používá, se
přestane vyvíjet a bude muset změnit MTA, že je to problém poskytovatele.

> 2) konzultace
>
> To muze byt napr. pouze navrh reseni, ukazka, jak nainstalovat server,
> oprava nejake zavady na existujicim systemu, pomoc pri zprovozneni nejake
> sluzby, migrace systemu apod.
>
> Rozdil je v tom, ze konzultaci si nechate zaplatit hodinove a nenesete
> naprosto zadnou zodpovednost, kdezto u outsourcingu je u vyse plateb
> zohlednen predevsim objem, kvalita a dulezitost poskytovanych sluzeb
> vcetne napr. zminenych zaruk.

Přesně tak. Je na zákazníkovi, aby si vybral, jestli je pro něj výhodnější
mít pevné TCO, nebo platit služby hodinově a nést riziko potenciálního
zvýšení nákladů na provoz "služby" při neočekávané události.

> Problem je, ze napr. instalaci serveru "na klic", tj. bez toho, ze se o to
> nadale budete starat, je nutno povazovat za konzultaci. Nelze si nechat
> server nainstalovat, pak ho vlastnimi silami rozbit a pak vyzadovat
> podporu nebo dokonce odstraneni zavady v ramci zaruky.

Mluvíš mi z duše. :-)

> Oba druhy sluzeb neni problem u nas ziskat na ruznych urovnich a za ruzne
> ceny. Kecy o exkluzivnim zbozi jsem, priznavam, nepochopil.

Souhlas. Kdyby byl problém tyto služby u nás získat, měli bychom monopol,
a já bych asi nevěděl, co s penězma. ;-)

> -- Honza Houstek

S pozdravem

Marcel Kolaja
soLNet, s.r.o.                                       http://www.solnet.cz/
"Buying an operating system without source is like buying a self-assembly
Space Shuttle with no instructions."       -- Jeremy Allison