Soucasnost a volba RedHat-like distro na server

Jan Houstek houstek na utf.mff.cuni.cz
Úterý Duben 20 16:17:04 CEST 2004

On Tue, 20 Apr 2004, David Jez wrote:

> Heh dobre, treba Fedora Core 1, midnight commander. Zaprasi
> nainstalovany system bez Xek tunou nepotrebneho Xmoroveho bordelu a
> knihoven. Console only verze to samozrejme neni, bez X knihoven si ani
> neskrtne.
> Naproti tomu ve slacku jsou balicky pro zakladni veci (mc, vim, gv
> apod.) jak pouze konzolove, tak pripadne pro Xka. Docela super.

OK, ale proc by v distribuci s balickovacim systemem se zavislostmi
nemohly byt dve verze balicku, jeden s podporou ficury F a zavislosti na
libF, a druhy bez ni?

Ja proste nechapu tu euforii Slackwaristu ze systemu bez zavislosti.
Pokud balicek na necem zavisi, tak to znamena, ze bez toho nebude
fungovat, a k cemu mi pak bude moznost nainstalovat ho i bez splneni te
zavislosti? No dobre, mozna to neni tak cernobile:

- balicek muze fungovat i bez te zavislosti, pak by tam ovsem ta zavislost
nemela byt (chyba tvurce balicku, ne balickovaciho systemu), pripadne by
mel mit system vetsi granularitu (jako napr. Debian a jeho depends,
recommends a suggests)

- zavislost splnim jinak nez instalaci distribucniho balicku (tj. napr.
kompilaci mainstream zdrojaku). Jenze v takovem pripade mi nic nebrani si
z toho meho vytvoru udelat patricny balicek, je to snadne, a narozdil od
Slacku si tim v systemu neudelam takovy bordel.

Pokud potrebujete mit software s presne danymi featurami a zavislostmi,
ktere potrebujete, a ani jedinou navic, zkompilujte si Gentoo. Ovsem
vetsine distribuci se relativne dari tohle udrzet v prijatelnem stavu
(vzdy jde o kompromis mezi situaci, kdy vse umi vse a zavisi na vsem, a
existenci 2 ^ #optional_feautres verzi od kazdeho baliku). Obcasne excesy
se deji (napr. mutt zavisly na postfixu v MDK 10.0 me skutecne nadchnul),
nicmene vetsinou jsou resitelne.

-- Honza Houstek