nafuknute kondenzatory

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Duben 21 10:43:02 CEST 2004

josse wrote:
> delaji to vsechny PC komponenty, grafiky, desky,. ...  je to nejcasteji
> skladovanim vs. pouzivanim, prodke zmeny teplot spolu se
> zapnutim/vypnutim, jsou nejcastejsim duvodem !
> bezproblemu se vymenuji za nove, jedina nejdulezitejsi vec je dodrzet
> teplotni rozsah 105 st. znamena kondenzatory do spinanych zdroju, 85 st.
> jsou do normalnich a pri vyssich frekvencich uz to nejsou kondenzatory
> odpovidajici kapacitu.

Dulezity parametr kondu pro spinane zdroje neni ani tak jejich max.
provozni teplota, ale ESR, ten je dokonce dulezitejsi nez jejich
kapacita. Kdyz do desky date kond 1000uF s ESR 20mOhm, je to mnohem
lepsi nez kdyz tam date 1500uF s ESR 40mOhm.

U normalnich elektrolytickych kondu se ESR pohybuje v radu jednotek
ohmu, u lepsich pod 1 Ohm a u nejlepsich v desitkach miliohmu. A prave
pro spinane zdroje je nutno pouzivat tyto mnou oznacene jako nejlepsi.
Vyrobci je oznacuji jako LXY, LXZ, nejcastejsi vyrobci jsou capxon, nippon.

Na audio se ale tyhle "nejlepsi" kondy vubec nehodi, to jen pro uplnost,
kdyby nekdo si chtel nekam davat nejaky "kapacitor" :-D

Aby ale jeste nebylo vsemu konec, nejenze je dulezite ESR, ale taky
jejich impedance. Ta musi byt samozrejme nizka taky nebot pulsni zdroje
tech mrnavych napeti dneska uz jedou i v oblasti MHz.

Uplne nejlepsi kondy co se tyce vsech parametru jsou keramicke SMD, ty
maji ESR i impedanci neskutecne nizke, kapacitu vsak nemaji tak vysokou
(10uF jsou bezne dostupne, po vyssich jsem nepatral), ale kdyz je
nasazite na sebe, tak z nich taky muze byt pekna baterie kondu. Akorat
ta jejich cena :-(

--

Jaroslav Lukeš

--
Tento e-mail nemůže obsahovat VIRY
jelikož nepocházi z virózního systému M$ Windows!