gprs a gnomemeeting, jde s tím telefonovat?

Vlada Macek tuttle na bbs.fsik.cvut.cz
Neděle Srpen 22 23:04:20 CEST 2004

>  Pokud si potřebujete volat na způsob "ICQ", občas někomu na netu zavolat a
>nechcete volat na pevné linky, resp. být dovolatelný z pevných linek, stáhněte
>si Skype.

Nejsem na voice sluzby odbornik, tak jen zkusenosti. Take jsme ted
telefonovani s kamaradem zkouseli. Ja jsem na kvalitni lince od kabelove
televize. On je na WiFi, znacna latence a urcita ztratovost (coz u voice
on UDP vadi). Oba jsme za NATem.

Skype ma velmi kvalitni zvuk, ale zrejme kvuli WiFi je to sekane tak, ze
je nepouzitelne. Zkusili jsme Gnomemeeting, ale potrebuje forwardovat
velke mnozstvi portu, na to jsem se vykaslal. Je to zrejme "standardni"
VoIP, ktere si i IP koncovych bodu taha uvnitr protokolu ridiciho
spojeni a pak otvira dalsi, takze s NATem moc kamarad neni.

Nakonec jsme skoncili u Teamspeak (http://www.teamspeak.org), ktery je
pouzivan pro pokec mezi gamblery (vice lidi v jednom kanalu). I pro
nekvalitni linky je to dobre pouzitelne, tvurce kanalu muze i behem
hovoru menit kodek celemu kanalu vcetne vzorkovaci frekvence a tak podle
potreby upravovat sirku pasma. Jde stahnout wokenni i linuxovy (Mac se
chysta) klient i server, ale lze pouzivat i verejne TeamSpeak servery.
Takze si muzete udelat treba v ramci firemni VPNky kecaci server (za to
je ale potreba zaplatit -- pry maly -- licencni poplatek, viz nize). Je
to bohuzel closed source, ale ze zkousenych pro nas pripad nejpouzitelnejsi.

    Licensing

    TeamSpeak is freeware for non-commercial users. Commercial users
    need to buy
    a license. Commercial use is defined as companies and their employees
    installing TeamSpeak. If the server is installed on a company owned
    server:
    you need to buy a license. If the server is installed by an employee
    of a
    company on a computer of a company: you need to buy a license. If
    you are
    asking money to make use of your server: you need to buy a license.
    If
    TeamSpeak is used to as an assistence to your company's processes
    (be it in
    any way): you need to buy a license. For information about
    commercial use of
    the TeamSpeak server, pricing information and ordering: mail
    sales na teamspeak.org.

VM