UTF-8 V konferenci (Re: Metaproblem ke konferenci samotne)

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Pondělí Srpen 30 23:13:31 CEST 2004

On Mon, Aug 30, 2004 at 10:36:39PM +0200, Jan Houstek wrote:

> ale dokud to neni oficialne umozneno (a soucasne tomu nejsou
> prizpusobeny mechanismy prekodovani pro linux-ascii a news), ocenil
> bych, kdyby vsichni, u kterych zitra je jiz dnes, dokazali akceptovat
> dana pravidla a sve MUA budoucnosti primeli posilat zpravy v ascii
> nebo iso-8859-2.

Jak už jsem několikrát napsal, to také dělám a budu dělat, dokud tam
tento požadavek bude. Zde pouze prezentuji svůj názor, že už je na čase
striktní požadavek na us-ascii/iso-8859-2 odstranit, a důvody, proč si
to myslím.

> Vymluvy typu "ono to obcas ujede, kdyz tam omylem napisu leve ceske
> uvozovky" pusobi pomerne smesne.

Neodpustím si jedno rýpnutí. Pokud už bychom chtěli interpretovat
Meta-FAQ tak striktně, že nebudeme tolerovat, pokud se někomu podaří
odeslat omylem jeden příspěvek ze sta v UTF-8, a logické zdůvodnění
odbydeme jako "výmluvu", pak bychom se měli zamyslet nad tím, jestli ti,
kdo posílají své příspěvky bez diakritiky, vlastně neporušují ono
Meta-FAQ také - a podstatně častěji a v podstatně větší míře. Protože se
tam také mimo jiné píše něco o tom, že příspěvky se posílají v českém
nebo slovenském jazyce. A, ať se na mne nikdo nezlobí, příspěvek bez
diakritiky _není_ napsán v českém jazyce (ani slovenském).

Tím rozhodně nechci naznačovat, že by do konference neměly být
připuštěny příspěvky bez diakritiky. Někdo opravdu může mít s českou
klávesnicí problémy. Jen chci naznačit, že ten, kdo takové problémy má,
by si měl být vědom toho, že se jeho příspěvky ostatním hůře čtou, a měl
by tudíž mít pochopení pro občasné problémy, které se tu a tam vyskytnou
s příspěvky ostatních. Nemluvě o těch, kdo diakritiku vynechávají
z přesvědčení (ještě nedávno jsem od jednoho člověka na dotaz, proč má
na své webové stránce všechny texty bez diakritiky, dostal odpověď:
"protože to tak vypadá profesionálněji"; to snad ani nelze komentovat)
nebo z lenosti.

							  Michal Kubeček