Gimp, fotky a barvy (profily)

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Čtvrtek Prosinec 16 17:53:32 CET 2004

Simeth, David wrote:
: > * Umi Gimp cist barevny profil, je-li embedovany v JPEG souboru?
:
: Mozna umi precist ale pracovat s nim v podstate neumi
:
: > * Mam-li JPEG s embedovanym profilem, necha Gimp ten profil v obrazku
: > 	pri ukladani? Pokud ne, je lepsi mit profil bokem v samostatnem
: > 	souboru a nejak provadet konverzi?
:
: V pripade gimpu je nejlepsi si v minilabu vyzadat, testovaci foto s original
: souborem a podle fotky zkalibrovat vystup na monitoru nez s v linuxu hrat s
: profilem.
:
	Ale to ja bych si klidne hral, prece jen verim vic nejakemu
definovanemu profilu nez svym ocim a tomu ze si zkalibruju monitor
spravne. Proto bych rad znal i to pozadi, jak vlastne tohle ma fungovat
- zejmena odpoved na nasledujici otazku:

: > * Upravuju fotku pomoci Image/Color Tools/Levels (typicky delam
: > 	nastaveni neutralni sede, Auto levels, nebo zmenu
: > Gamma). na puvodnim
: > 	obrazku bez konverze profilu, je jeste pro takoveto uprave
: > 	platny ten puvodni barevny profil, nebo jeho ponechanim
: > 	v obrazku spis vic zkazim nez vylepsim?
: > * Tataz otazka pro jine operace v Gimpu (skalovani obrazku,
: > doostreni, ...)
: > 	projevi se zde ve kterem barevne prostoru pracuju
: > (resp. co je lepsi)?
: > * Jaky je rozdil mezi Adobe-RGB, RGB a sRGB? Monitor pracuje
: > v nekterem
: > 	z techto prostoru, nebo to jeste je neco jineho?
:
: AdobeRGB je ma sirsi barevny prostor, sRGB je myslim nejmensi ale mel by byt
: nejpresneji implementovan v ruznych zarizenich.

	Aha. Cili konverzi do sRGB neco ztratim (nebo ne?).

: > * Muj fotak krome sveho barevneho prostoru umi ukladat i data
: > v techto *RGB
: > 	prostorech. Je to lepsi nebo horsi nez jeho nativni prostor (a
: > 	pripadne i embedovany profil) a nasledna konverze?
:
: Pokud nepracujete s dobre nakalibrovanym strojem(pravidelna kalibrace nutna)
:
: je lepsi ponechat v sRGB a jen si pravidelne zkalibrovat monitor proti
: originalu z labu a vytisku

	A co treba pracovat v sRGB a pak aplikovat profil minilabu?
Nebo to minilab dela automaticky?

: > * A vubec - je lepsi pracovat stylem: prevest fotku do
: > nejakeho (ktereho?)
: > 	prostoru *RGB, upravit, ulozit, prevest do ICC profilu minilabu,
: > 	a nechat vyvolat, nebo se mam snazit ten krok s prevodem do *RGB
: > 	vyeliminovat a delat rovnou prevod mezi prostorem fotaku a
: > 	prostorem minilabu?
:
: Ja mam koupeny Photoshop a rozbehany pod wine, fotim do rawu v AdobeRGB
: fotky ukladam do 16bitoveho tifu, pri tisku je pak prevedu na potrebne
: rozliseni, doostrim, prevedu na 8bitovi tif a nakonec prevadim do prostoru
: sRGB a nenecham je na to v labu sahnout :) tisknu v <reklma>fuji</reklama>
: sice mam jejich profil ale tohle se mi osvedcilo nejvic. Pripadne jine
: otazky spis asi soukromne.

	Jo, taky pouzivam minilab od Fuji.

	Pisu do konference, treba to bude zajimat i ostatni. Ale pokud
mate nejake tajne informace :-), rad se priucim i mimo konferenci.

	Diky,

-Yenya