Generování náhodných čísel

Jan Kokoska kokoska.jan na globe.cz
Pondělí Únor 2 12:19:58 CET 2004

On Mon, 2004-02-02 at 11:16, Pavel Kankovsky wrote:
> On Mon, 2 Feb 2004, Jan Kokoska wrote:

> Pak jeste zalezi na tom, co ma byt vysledkem. Vetsina nahodnych i
> pseudonahodnych generatoru produkuje proud bitu resp. bajtu s uniformnim
> rozdelenim. Vami navrzeny postup generuje pseudonahodnou sekvenci znaku
> z mnoziny { '0'..'9', 'A'..'F' } (take s uniformnim rozdelenim). V praxi
> jsou vetsinou potreba (pseudo)nahodne hodnoty s nejakym rozdelenim,
> napr. uniformne cela cisla v intervalu 0-100. Pritom prevod (dokonce
> i z jednoho diskretniho uniformniho rozdeleni na jine diskrektni uniformni
> [...]

Hmm, nedomyslel jsem to modulo, cisla z intervalu 0..5535 maji trochu
vetsi pravdepodobnost vyskytu, nez jejich doplnek do 9999. Takze s
nevhodne pouzitym uniformnim rozdelenim mate pravdu. Pokud je baze tech
rozdeleni (pocet prvku) nesoudelna, je zrejme i ten prevod netrivialni,
pokud se s _zadnou_ chybou nehodlam smirit (v uvedenem pripade a mudulo
10, pokud mi vadi, ze pravdepodobnost vyskytu 0..5 je 6553/6554/10, asi
0.099984742142203237, zatimco 5..9 se vyskytuje s P 6554/6553/10, tedy
asi 0.10001526018617428.

Takze omluva, premyslet dopredu se vyplati (vysledek muze byt az o
0.015% lepsi ;) Jinak to myslim vazne, dekuji za upozorneni.

--
Jan Kokoska