filmy na ftp.linux.cz

Jan Wagner jan.wagner na quick.cz
Sobota Únor 14 09:00:17 CET 2004

> Nas zakon umoznuje u audio-vizualnich del vlastnit kopii pro vlastni
> potrebu, aniz by clovek byl vlastnik originalu. Jeste jednou. MAM KOPII,
> NEMAM ORIGINAL, VSE JE OK. Jeste jednou to mam zopakovat nebo to uz
> pochopili i ti mene chapavi? Kdyby ten zakon takhle nebyl, tak si nesmite
> ani nahrat porad z televize. Takze jeste naposled. Mam treba Pana prstenu
> divx, mam ho doma, nemam original DVD, nesirim ho, vsechno je OK. OK neni
> ten, od koho to mam. Trestne je sireni kopii. Je sireni natlaceni dat na
ftp
> [...]

IMHO to je zcela jinak, prestoze se opirate o zneni paragrafu 30 AZ (pro
pripadne kritiky pripominam, ze jsem odpurcem soucasne podoby AZ i
copyrightu):

Oddil 2
Volna uziti
§ 30
(1) Za uziti dila podle tohoto zakona se nepovazuje uziti pro osobni
potrebu; to neplati pro zhotoveni rozmnozeniny pocitacoveho programu či
elektronicke databaze nebo rozmnozeniny ci napodobeniny dila
architektonickeho stavbou.

(2) Do prava autorskeho tak nezasahuje ten, kdo
a) pro svou osobni potrebu zhotovi zaznam, rozmnozeninu nebo napodobeninu
dila; rozmnozenina nebo napodobenina dila vytvarneho musí byt jako takova
zretelne oznacena,

MUZETE mi, prosim, vysvetlit, jak muze jit v pripade uploadu na  FTP server
(bez ohledu na nemoznost stahnuti) o vytvoreni rozmnozeniny pro osobni
potrebu?! A pripominka druha: pokud mate film v DivX, tak Vam ho do pocitace
nakopiroval Duch svaty? Ne, dostal se tam s velkou pravdepodobnosti
nelegalnim sirenim. Trestni zakon ma take paragraf o podilnictvi na trestnem
cinu. Ale to pochopitelne prehanim ;-)

Ale muj zaver: kopii autorskeho dila muzete udelat beztrestne jen z
legalniho zdroje. Kopie z TV nebo rozhlasoveho vysilani je legalni a taky je
autorum neprimo zaplacena, protoze OSA inkasuje poplatky za kazdy pristroj i
za media. Dulezitym kriteriem pro posuzovani je i zneni autorske licence,
ktera je casto soucasti dila sameho.

V konkretnim pripade je samozrejme dukazni bremeno na zalobci, ale napriklad
v pripade nalezeni nekolika desitek filmu dosud neuvedenych v TV nekde na
pocitaci, bych na vysledek pripadneho obcansko-pravniho, prestupkoveho ci
trestniho rizeni na Vas uspech nevsadil.

janek