GNU/GPL je v CR "neplatna"?

Aben Siatris aben na webcom.sk
Čtvrtek Leden 22 15:18:10 CET 2004

Dňa Thursday 22 January 2004 09:57 ste napísali:

co sa tyka GPL a noveho autorskeho zakona u nas, tak
tak autor ma pravo §17 1)
d) na  nedotknuteľnosť  svojho  diela,   najmä  na  ochranu
pred akoukoľvek nedovolenou zmenou alebo iným nedovoleným
zásahom do svojho diela, ako aj  pred akýmkoľvek hanlivým
nakladaním  so svojím dielom, ktoré  by malo za následok
narušenie jeho cti a dobrej povesti. Ak to povaha diela
alebo spôsob použitia diela nevylučujú, má autor právo
na autorský dohľad (autorská korektúra)  nad nakladaním
so svojím dielom; v prípade architektonického diela je
autorským dohľadom dozor nad zhotovením stavby.

hovori teda o tom ze pokial autor pozaduje (napriklad formou
GPL) aby sa jeho dielo nemenilo alebo menilo a distribuovalo
len za urcitych podmienok, ma pravo na autorsky dohlad
a teda kontrolu nad plnenim tychto podmienok..

a pre vsetkych velmi dolezite:

§ 35
Rozmnožovanie a úprava počítačového programu

(1)Oprávnený užívateľ rozmnoženiny počítačového programu
môže bez súhlasu autora vyhotoviť rozmnoženinu tejto
rozmnoženiny počítačového programu alebo vykonať na nej
úpravu, alebo preklad, ak je takáto rozmnoženina, úprava alebo
preklad  nevyhnutný na
a)  prepojenie počítačového programu s počítačom na účel a v
rozsahu, na ktorý bol nadobudnutý,  vrátane opráv chýb v počítačovom programe,
						     ^------------ velmi dolezite! ;)

b)  nahradenie oprávnene nadobudnutej rozmnoženiny
počítačového programu (záložná rozmnoženina).
^---- megadolezite :)

    (2) Oprávnený užívateľ rozmnoženiny počítačového programu
 môže bez súhlasu autora preskúmať,  preštudovať alebo
preskúšať funkčnosť počítačového programu s cieľom určiť myšlienky
 alebo princípy, ktoré sú základom akékoľvek časti programu,
 a to počas nahrávania, zobrazovania, vysielania, overovania
funkčnosti a ukladania programu do pamäte, na ktoré bol oprávnený.
^---- reverse-engeering :) (nech si trhnu mrkvosofti s NTFS)

    (3) Ak sa ďalšie použitie rozmnoženiny počítačového programu
podľa odseku 1 stane neoprávneným, každá takáto rozmnoženina,
úprava alebo preklad sa musí znehodnotiť.

    (4) Právo podľa odseku 1 písm. b) a odseku 2 nemožno
zmluvne vylúčiť.
^-------- EULA bye, bye! :) GPL ostava, kedze tieto prava neobmedzuje.

    (5)  V prípadoch podľa odsekov 1 a 2 nevzniká povinnosť uhradiť
 autorovi odmenu.
^---- BSA bye, bye :)

§ 36
Spätný preklad počítačového programu zo strojového kódu
do zdrojového jazyka počítačového programu

(1) Súhlas autora  sa nevyžaduje na vyhotovenie rozmnoženiny
kódu počítačového programu alebo prekladu jeho formy, ak je
to nevyhnutné na získanie informácie potrebnej na dosiahnutie
vzájomnej súčinnosti nezávisle vytvorených počítačových
programov s inými počítačovými programami, ak
a)  túto činnosť vykonáva oprávnený užívateľ rozmnoženiny
počítačového programu,
^--- tzn. legalne som software nadobudol a teraz
	idem robit reverse-engeering

b)  informácia nevyhnutná na dosiahnutie vzájomnej súčinnosti
nebola predtým bežne dostupná osobám
     oprávneným na rozmnožovanie alebo preklad,
^---- je software chraneny proti kopirovaniu?
	mozem si s nim robit co chcem aby som tak dosiahol
	stavu ze si z neho mozem robit zalozne kopie :)

c)  sa tieto činnosti dotýkajú iba časti počítačového programu a
sú nevyhnutné na dosiahnutie
     vzájomnej súčinnosti  nezávisle vytvorených počítačových
programov.

    (2) Informáciu získanú podľa odseku 1 nemožno použiť na
a)  dosiahnutie iného cieľa, ako je dosiahnutie vzájomnej
súčinnosti nezávisle vytvorených počítačových programov,
^---- napr. pre dostupnost zvazku NTFS aj v Linuxe
	mozem robit reverse-engeering NTFS vo windowse.

b)  poskytnutie iným osobám okrem takého použitia, ktoré je
nevyhnutné na zabezpečenie
     vzájomnej súčinnosti nezávisle vytvorených počítačových
 programov,
c)  zabezpečenie vývoja, výroby alebo na obchodovanie s
počítačovým programom, ktorý je podobný
     vo svojom vyjadrení,
^---- diskutabilne. podla tohto by sa nemohol vyrobit
	ntfs modul do kernelu na zaklade reverse-engeeringu.

d)  činnosť, ktorou by sa porušilo právo autora.

    (3) Súhlas autora na činnosti podľa odseku 1 sa vyžaduje na
vyhotovenie rozmnoženín počítačových programov, ak by takéto
vyhotovenie rozmnoženín bolo v rozpore s riadnym využívaním
počítačového programu alebo by bezdôvodne zasahovalo do právom
chránených záujmov autora počítačového programu.

    (4) Vyhotovenie rozmnoženiny strojového kódu počítačového
 programu alebo preklad jeho formy nemožno zmluvne vylúčiť.
^----- dolezite pre GPL. EULA bye, bye.

    (5)  V prípadoch podľa odseku 1 nevzniká povinnosť uhradiť
autorovi odmenu.