Free software a používání non-free programů (Was: Re: Rozhovor nekolika lam...)

Peter Surda shurdeek na routehat.org
Pondělí Leden 26 07:51:58 CET 2004

On Sun, Jan 25, 2004 at 09:22:21PM +0100, Pavel Janík wrote:
> Zřejmě jste vůbec nepochopil podstatu hnutí free software a jeho myšlenek.
> Také mi to dlouho trvalo a nestydím se to přiznat...
Aby si nezabudol, existuje este aj druhe hnutie blizke niektorym ucastnikom
tejto konferencie, a sice hnutie open source. Toto hnutie sa sice do velkej
prekryva s hnutim free software, a velmi casto pouziva licenciu GPL, je vsak
ine.

> Jedno staré přísloví říká "Koho chléb jíš, toho píseň zpívej". V tomto
> případě to opravdu platí.
Ked pakety z tvojho emailu idu cez router cisco, ktoreho OS nie je ani free
software ani open source, tak by si sa mal hanbit? A co tak licencie, ktore su
na gnu.org uvedene ako non-free
http://www.gnu.org/licenses/license-list.html
a napriek tomu ich vela ludi v tejto konfere pouziva, uvediem YaST a Daniel
Bernstein's licenses (qmail, djbdns, ...)

> Richard Stallman napsal v článku
[cut]
>    But if our goal is freedom, that changes everything. Users cannot be
>    free while using a non-free program. To free the citizens of cyberspace,
>    we have to replace those non-free programs, not accept them. They are
>    not contributions to our community, they are temptations to settle for
>    continuing non-freedom.
Zhrnute, Stallmanove idey su zalozene na trvdeni, ze non-free software je
nemoralny. Open source naproti tomu tvrdi nieco ine, a sice ze closed source
software je jednoducho nevyhodnejsi.

> Možná je to pokrytectví z nějakého pohledu. Z mého pohledu je to pouze
> zásadovost, cílevědomost.
Suhlasim, idey free software su zasadove, ale obcas neprakticke. Preto sa s
nimi nemusia stotoznit vsetci, ktori pouzivaju, podporuju a dokonca aj
vyvijaju free software. Ja free software (teda software pod licenciu GPL)
vyvijam, ale so Stallmanovymi ideami o nemoralnosti non-free software sa
nestotoznujem. Na vsetkych 5tich PC, co mam, mam len Linux a prakticky ziadny
non-free software (ziadny na ktory by som sa z hlavy pamatal), ale na svojom
Playstatione si nechavam povodny uzavrety OS a kupovane non-free hry. A ked si
mam vybrat, ci niekomu za peniaze pomozem s Windows alebo dam zadarmo CDcko
knoppixu, spravim vacsinou obe :-).

[rypnutie]
Ked chces byt ozaj zasadovy, tak sa potom ohrad vzdy, ked v konfere niekto
pouzije YaST alebo qmail :-)
[/rypnutie]

> Pavel Janík
S pozdravom,

Peter Surda (Shurdeek) <shurdeek na routehat.org>, ICQ 10236103, +436505122023

--
         To understand recursion, one must first understand recursion.