Free software a používání non-free programů (Was: Re: Rozhovor nekolika lam...)

Karel Zak zakkr na zf.jcu.cz
Pondělí Leden 26 11:44:41 CET 2004

On Sun, Jan 25, 2004 at 09:22:21PM +0100, Pavel Janík wrote:

 Zdar,

> Zřejmě jste vůbec nepochopil podstatu hnutí free software a jeho
> myšlenek. Také mi to dlouho trvalo a nestydím se to přiznat...

 pochopit  != prijmount  a souhlasit  do posledniho  detailu. Myslim, ze
 Rembrandt rekl,  ze jen mazal  o sobe  nepochybuje -- ty  ostatni obcas
 pochybuji a neustale zvazuji ruzna pro a proti.

> [...]
>    > ho zajimalo neco dalsiho, povazuji ho za pokrytce.
>
> Richard Stallman napsal v článku
> http://www.gnu.org/philosophy/use-free-software.html (zveřejněno i např. na
> http://www.linuxworld.com/story/38613.htm):
>
>    But if our goal is freedom, that changes everything. Users cannot be
>    free while using a non-free program. To free the citizens of cyberspace,
>    we have to replace those non-free programs, not accept them. They are
>    not contributions to our community, they are temptations to settle for
>    continuing non-freedom.

 "Users cannot be free while using a non-free program."
 --- jak na to ten spasitel prisel, koukal jim do hlav?

 "freedom" je vzdy  o pocitu... bude to pro  Mr. Stallmana vetsi freedom
 kdyz na letisti bude jeho otisky prstu zpracovavat free-software?

 Uz  jsem to  nekde  psal, mam  radeji  Linuse a  jeho  chut mit  nejaky
 vysledek (rozumej software)  a pracovat nad tim nez  vecne onanovat nad
 ideologii u veci ktere mi v praci samotne nijak nevadi a neprekazi.

 Mozna je to u  nekoho jine, ale pokud mi nekdo posle  mail z Outlooku a
 ten  mail vyhovuhe  vsem beznym  pravidlum (treba  zalomene radky:-)  a
 standardum tak  pro mne  je informacni hodnota  toho mailu  stejna jako
 pokud to nekdo posle v nejakeho open-source programu.

 IMHO  jednou  z  nejzakladnejsich  svobod  je  svoboda  volby  (pise  o
 tom  nekde  Stallman?). Pokud  by   nekdo  chtel  nekomu  nutit  (treba
 zakonem)  open-source tak  budu  prvni kdo  se  rad zastane  komercniho
 software. Nerad bych  se dozil  toho, ze  software se  nebude posuzovat
 podle toho k cemu a jak slouzi, ale podle licence.

 Pokud se  pamatuji _nikdy_ jsem  nenapsal mail v jinem  nez open-source
 programu, ale i tak se omlouvam  tem co dostanou tento mail, protoze to
 pisu v OS  jehoz kernel je vyvijen za pouziti  close-source software na
 spravu verzi (a ja --svina jedna-- jsem rad, ze alespon tak).

    Karel

--
 Karel Zak  <zakkr na zf.jcu.cz>
 http://home.zf.jcu.cz/~zakkr/