SATA disky (Was: Re: MSI-KT4 Ultra SR (MS-6590) s SATAn disk)

Petr Stehlik pstehlik na sophics.cz
Pondělí Leden 26 15:43:28 CET 2004

On Mon, 2004-01-26 at 14:58, infomail POMERANC.cz wrote:
>     pochopit z tech tetsu, ze satany jsou v pripade nasazeni na
>     domacim serveru (ucetnictvi, tajne dokumenty atd.) nanic? Kdyz
>     potrbuju pristupovat k malym datum v ruznych mistech casto?

nerad bych znovu oteviral ten vycpely thread, ale mam za to, ze SATA je
proste jen dalsi krok v honicce ATA8 -> ATA16 -> ATA33 -> ATA66 ->
ATA100 -> ATA133 -> ?, a je to krok vynuceny, protoze paralelne uz tak
rychle (ATA166) prenaset data bezpecne neslo. Kdyz se na to clovek diva
z tohoto pohledu, tak tam, kde byl dal ATA133, muze dat i SATA, a ono to
bude rychlejsi, ale kvalitativne zhruba stejne dobre, jako ATA reseni.

SATA zrejme zaroven umozni dalsi veci, jako napr. hot-swap, coz muze byt
v pripade tajnych dokumentu v domacim serveru dokonce vyhoda (vytrhnout
disk a vyskocit oknem - server pritom pojede dal, takze BSA na nic
neprijde).

Z pohledu "pristupovat k malym datum v ruznych mistech casto" je to
zrejme stejne dobre, jako nejlepsi ATA, mozna dokonce lepsi.

A na zaver mych kecu par uzitecnych linku (ktere jsem sam jeste nemel
cas navstivit):
FAQ: http://www.maxtor.com/en/technologies/serial_ata/faq.htm
test: http://www20.tomshardware.com/storage/20030501/wd360-01.html
performance:
http://research.microsoft.com/~Gray/papers/MSR_TR_2003_70_%20SATAPerformance.pdf

a jako tresnicka od Brada z diskuse na fogcreek.com: "I have heard that
the Western Digital Raptors (the 10K SATA drives) actual share drive
hardware with their SCSI cousins, which is why they're available in the
common SCSI sizes (36GB and 72GB) and not in the more typical PATA
sizes."

Mohlo by to naznacovat i neco v tom smyslu, ze SATA uz nebudou
kvalitativne tak daleko od SCSI, jak si lidi zvykli myslet o ATA vs
SCSI.

Petr