Snizovani spotreby energie

Petr Vileta petr na practisoft.cz
Čtvrtek Červenec 1 17:17:07 CEST 2004

> Zajímavá úvaha. Jak jste k ní došel ? ono i těch 24W je
> sporných. A kromě toho jak byste do toho disku dopravil 32W,
> pokud máte k dispozici dva napájecí vodiče s pevným napětím a
> udaným max. odběrem (z čehož byl vypočten údaj 24W) ??
Nevsiml jsem si, ze by vyrobci udavali maximalni odber. Vetsinou udavaji
prumerny odber za provozu.
Pripojuji graf startu disku Seagate 20GB ATA. Amps jsou samozrejme ampery,
dobu startu od Power-on do Ready udava vyrobce 6 sekund a napajeni to ma 5V
pro elektroniku a 12V pro motor a mozna i linearni motor hlavicek (to tam
neuvadi).

> # a v prvni sekunde klidne i
> # 50W. Vychazim ze zkusenosti s beznymi motory (3x400V), ..
>
> Doufám že se do disků nikdy nebudou dávat asynchronní trojfázové
> motory :)
No ja taky doufam, ale kazdy motor bere pri rozbehu vic, nebo ne? A cim vic
toho musi roztacet, tim vic bere pro rozbehu. Nekdy se to umele dela upravou
napajeni.

> No ono to totiž nebude brát z obou napětí najednou. U těch 12V
> bude špička při roztáčení ploten a zvětšený odběr při pohybu
> ramínka s hlavičkami (které se ale nepohnou pokud se na disk
> nepřistupuje). napětím 5V se napájí I/O obvody a řídící
> elektronika a jeho odběr nebude moc závislý na tom co se dělá.
I to byste se divil :-) Stahnete si nejaky datasheet od vyrobce a zjistite,
ze pri seeku, readu, write jsou ruzne odbery a dost znacne se lisi.

> uštetřené peníze si dávejte na zvláštní hromádku, abyste si pak
> měli za co koupit nový disk, až vám ten "šetřící" odejde.
No to rikam taky.

> Při snaze ušetřit energii bych se spíš zaměřil na CPU, grafickou
> kartu apod.
Presne :-) Kdyz jsem videl, ze nove Nvidia 256MB maji extra napajeci
konektor, protoze z AGP portu to proste uz napajet nelze, aby se nespalily
tistene spoje na mainboardu ... :-) Zkousel jsem to merit pametovym
ampermetrem a vite, ze ta mrcha dokaze brat az 12A !!! z 5V? Pustil jsem na
to nejaky benchmark na kraficke operace a maximalni hodnota zaznamenana
ampermetrem byla 11.92A. Jak dlouhou dobu takovy odber trval, to uz
ampermetr nerekl ;-)

--
Petr