top, load, w - vyuzitie

Jan Houstek jan.houstek na mff.cuni.cz
Pondělí Červenec 26 22:17:34 CEST 2004

On Mon, 26 Jul 2004, AntiTrust - AT wrote:

> Ano, neuvedomil som si, ze w,

Nevim, jak jste prisel na to oznaceni w (pokud ty statistiky ziskavate
vyhradne prikazem w, tak doporucuju vasi pozornosti nemene zajimavou
utilitu uptime a libc funkci getloadavg()). Rika se tomu system load.

#include <stdlib.h>
int getloadavg(double loadavg[], int nelem);

DESCRIPTION
     The getloadavg() function returns the number of processes in the
     system run queue averaged over various periods of time. Up to nelem
     samples are retrieved and assigned to successive elements of
     loadavg[]. The system imposes a maximum of 3 samples, representing
     averages over the last 1, 5, and 15 minutes, respectively.

> 1. Plati tvrdenie: za istych "dost beznych", nie "nerealne vymyslenych"
> okolnosti moze byt stroj pri w=15;12;13 rovnako "zivy" ako pri w=0;0;0 ?

To zalezi na definici te "zivosti", ale na chcete-li nejakou odpoved,
tak ano, muze. I kdyz u typickeho desktopu vetsinou load nepresahuje
jednociferna cisla.

> 2. Ak [1]=ano, tak podla coho (okrem ineho-priamy odhad, viditelne
> pomala odozva aplikacii, vela penazi v rozpocte ;)) sa da usudzovat, ze
> je treba vymenit zelezo za rychlejsie?

Zelezo je potreba vymenit v pripade, ze realne nezvlada to, na co je
urcene (obcas pomuze take vymena software, programatora, administratora,
uzivatelu apod. <g>).

> Predpokladal som, ze w_cko je na to dost dobry argument (samozrejme inak
> hodnotene pri ftp/mail servri a inak pri povedzme databazach/www, inak
> pri critical/real b2b a pod.)

Vsechny tyto systemove ukazatele (load, /proc/stat, vmstat apod.) slouzi
vicemene jen k tomu, aby usnadnili diagnostiku vyuziti systemovych
prostredku. Pokud pri loadu 10 a intenzivne pouzivanem swapu system zvlada
uspokojive cinnost, ke ktere je urcen, neni co resit.

Jedine, co dava smysl, je resit vykon samotne aplikace, v pripade desktopu
je hlavnim kriteriem asi subjektivni dojem.

> Je nieco take aj pre HDD? - merac zataze

V /proc/stat mate statistiku I/O operaci, treba gkrellm to urcite umoznuje
monitorovat.

> nepatri to sem, ale ako na w2k/server a wxp/Pro spravit nieco ako sync,
> w a top? [ak neberieme v uvahu task manager] Ono to hodne ulahci robotu
> pri testovani, lebo si to jednoducho nascriptujem.

Toto NENI konference o Windows, pokud vas toto zajima, do nejake se
prihlaste a tam se ptejte. Dekuji, ze tim neotravujete zde.

-- Honza Houstek