teror ze strany "open" licenci

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Úterý Červen 1 16:24:16 CEST 2004

On Tue, Jun 01, 2004 at 02:43:45PM +0200, Petr Stetiar wrote:
> Ja to chapu tak, ze to je jich projekt(treba ten Debian), a tak maji pravo
> ovlivnovat jeho smer a vyvoj. Mozna prave pro tuto striktni politiku je tak
> rozsireny. Nemyslim si, ze jde o terror.
>
> Neznam pozadi Vasi mailove diskuze ani licence pouzite v uvedenych prikladech,
> ale pokud pisete, ze chcete mit pravo na zmenu typu licence v budoucnu, tak se
> ani moc nedivim, ze Vam to treba v takovem Debianu nevezmou.
>
> Nerad bych pouzival software, ktery mi za rok zmeni licenci nejakym radikalnim
> zpusobem tak, ze uz ho nebudu chtit/moci pouzit. Nemluve o tom, ze to bude
> [...]

Autor muze kdykoliv zmenit licenci, jak se mu zlibi. Staci vydat novou
verzi. V pripade kolektivni prace je potreba, aby se vsichni autori na
zmene shodli. Tj. napriklad u jadra Linuxu ke zmene licence jiz doslo,
ale neda se predpokladat, ze by se zmenila na restriktivnejsi (urcite by
se nasel alespon 1 clovek, ktery ma v jadru kod a ktery bude
protestovat). Nicmene kdokoliv muze vyuzit starsi verzi s puvodni
licenci (aka XFree86 a X.org).

Problem pana Olsaka chapu. Ono chovani lidi (i toho nejvyssiho) kolem
GNU (resp. GPL) budi nekdy dojem, ze jim jde ve skutecnosti uplne o neco
jineho (v podstate prezentace sama sebe a vytvoreni kultu). Kdo ma
zajem, muze si na netu najit treba kauzu kolem Glibc (Urlich Drepper),
ktery byl tlacen ke zdi. Myslim, ze to bylo kvuli velmi zvlastnim
formulacim v GPL2 (v podstate jde o to, ze lide z FSF v podstate zaseli
do licence hacky, na zaklade kterych by mohli "odstavit" autora a
rozhodovat za nej "ve vyssim zajmu").

Nicmene s tim tezko neco udelame.

Stejne jako se snahami prekroutit "free" na "svobodny" a zavadet v
cestine preklad "svobodny software", kde se jednak prohresuje proti
cestine (preklad pouze 1/2 terminu) a jednak se omezuje vyznam puvodniho
spojeni "free software" (slovicko free je velmi kontextualne zavisle a
proste v cestine nema ekvivalent). To plati i o snahy dodatecneho
"modniho" ohybani puvodniho anglickeho terminu.

Panu Olaskovi bych tedy doporucil, aby verzi pro zverejneni nalicnecoval
tak, jak je potreba a zaroven si udrzoval svuj vyvoj licencovany jinak
(tj. stejne jako treba MySQL, kde byla GPL verze "trosku" pozadu).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz