RH9, XP a prevod FAT32 na NTFS

Petr Kolar Petr.Kolar na vslib.cz
Úterý Červen 22 13:23:34 CEST 2004

jiri.rambousek na veba.cz wrote:
> Z urcitych duvodu musim mit vedle linuxu (RH9) na disku jeste WinXP.
> Potreboval bych u Win prevest FAT32 na NTFS. Pouziju-li prg convert tak
> konverze skonci s chybou. Domnivam se, ze je to proto, ze v mbr sedi
> zavadec grub, ale je to jen moje spekulace. Muzete mi prosim sdelit, zda je

Neni spis problem v tom, ze puvodni FAT32 je skoro plna a po zkonvertovani
na NTFS se tam data nevejdou?

> vubec tato konverze na dualbootu mozna nebo budu muset oba systemy
> kompletne preinstalovat? Velice dekuji za kazdou odpoved.

Pokud skutecne vadi jen Grub v MBR, muzete ho prepsat MBR z Windows.
Nejprve si v Linuxu ulozte MBR treba na disketu a treba jeste na Linuxovy
disk:

mount /mnt/floppy
dd if=/dev/hda bs=512 count=1 of=/mnt/floppy/mbr
dd if=/dev/hda bs=512 count=1 of=/root/mbr
umount /mnt/floppy

Pak se ve Windows da (pro prepsani Grubovskeho MBR Windowsim)

fdisk /mbr

a muzete zkonvertovat Win partition (pokud skutecne vadil jen Grub v MBR).

Pak je problem, jak vratit zpatky Grub (uz jen 446 bytu, protoze 4x16+2
bytu na konci MBR je tabulka oddilu) do MBR, kdyz se bez Grubovskeho MBR
neda nabootovat Linux (mozna by stacilo zkopirovat MBR Grubu do system boot
sektoru oddilu, kde je / nebo /boot a pak zmenit active partition, treba
Norton Utilitama - bojim, se ze Windows to neumoznuji.

Takze na zaver je potreba zapsat prvnich 446 bytu zalohy MBR zpatky do MBR.
Treba nabootovat z instalacniho CD a ve vhodnou chvili zadat na konzoli

dd if=/kde/je/koren/harddisku/root/mbr bs=446 count=1 of=/dev/hda

Nebo uplne na zacatku zajistit bootovani Linuxu pres loadlin a pak vratit
Grub pres dd.

S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
   Department of Applied Informatics, Technical University of Liberec