Snizovani spotreby energie

Úterý Červen 29 22:17:11 CEST 2004

On Tue, 29 Jun 2004, Petr Vileta wrote:

> Ono to s Linuxem vubec nesouvisi, ale vrele doporucuji zvazit, jak
> casto za den se bude ten disk muset znovu roztocit. Jednak mu to trva
> par sekund, za druhe pri roztaceni bere mnohem vic energie nez pokud
> bezi, takze pokud se bude roztacet dejme tomu 20x za den, tak
> v konecnem dusledku spotrebuje stejne wathodin, jako kdyby bezel porad.

Kdyz se podivam na nahodne vybrane modely od Hitachi (maji na webu
pomerne detailni specifikace), tak vidim

                              startup          idle
                              (max. peak)    (active)     sleep
IC25N080ATMR04   (notebook)      4,7 W        0,95 W       0,1 W
HDS722516VLSA80  (desktop)      24,0 W (*)    5,0  W       ?  (**)

(*)  vypocteno z max. proudu na 12 V a 5 V
(**) neuvedeno, predpokladejme, ze je to asi 1/10 hodnoty pro idle

Pokud budeme pocitat 5 sekund na roztoceni disku a celou dobu uvedeny
spickovy prikon, tak to mame 23,5 resp. 120 J. Coz je energie, kterou
roztoceny disk spotrebuje za 25 resp. 24 s. Cili pokud bude disk
zastaveny aspon tak pul minuty v kuse, tak uz jsme v plusu.

20 roztoceni za den, to je mene nez jedno roztoceni za hodinu, tak to
se musi energeticky vyplatit zarucene.

Nicmene, pokud je cilem setrit elektrickou energii, tak je i z vyse
uvedenych cisel evidentni, ze je lepsi instalovat notebookovy disk, ktery
ma zhruba 5x mensi spotrebu nez desktopovy.

> No a za treti to neustale roztaceni a hlavne parkovani hlavicek pri
> zastavovani nedela diskum dobre. A je uplne jedno, zda to je IDE nebo
> SCSI a jestli to je Maxtor, Seagate, WD nebo IBM (Hitachi).

To je pravda, ale uplne jedno, jaky je to disk, neni, protoze serverove
disky jsou dimenzovane na mensi pocet start/stop cyklu nez desktopove a
ty zase na mene nez notebookove.

A disky Hitachi (drive IBM) pry maji nejakou vychytavku (oznacovanou jako
"load / unload"), kdy lze hlavy zaparkovat na nejakou rampu, coz 1. dokud
se plotna toci, tak to zmensuje odpor vzduchu a setri energii, 2. kdyz se
plotna zastavi, tak to brani tomu, aby ji hlavy smirglovaly. Opravdu to
asi funguje, akorat to zpusobuje neprijemne dlouhe odezvy spojene s dost
hlasitymi zvukovymi projevy (na ktere jsem si tady uz stezoval), procez
je dobre chovani disku doladit pomoci hdparm -B, ja jsem dospel k hodnote
-B 255 (a -S 60) pri napajeni ze site a -B 5 (a -S 6) pri napajeni
z baterek (coz je konecne informace souvisejici s Linuxem <g>).