zaloha dat

Středa Květen 5 21:21:52 CEST 2004

On Wed, 5 May 2004, Miroslav BENES wrote:

> Tohle číslo bych právě u SCSI disků v "solidní" značkové mašině
> očekával vyšší.

Proste je to 5 let. Asi predpokladaji, ze za 5 let uz se stejne vyplati ty
disky vymenit (vzhledem k narustu rychlosti, kapacity a vubec).

Zajimave je, ze u low end disku je service life taky udavany jako 5
let...ale zaruka je 1 rok (u stredni kategorie 3 roky).

> navíc odešel disk, se kterým se v poslední době moc nepracovalo - a
> přitom by logicky měly být opotřebené ty, na které se intenzivně
> zapisuje (a čte) a které musí pořád lítat s hlavičkami ...

Dost mozna odesla cast, jejiz opotrebeni moc nezavisi na to, jestli disk
provadi nejake operace. Napr. loziska.

> Všecnhny zmíněné IDE sloužily v osobních PC, takže ta 40 GB ano
> (já svůj stroj nevypínám), ostatní cca 8x5.

8x5 a 24x7 je dost velky rozdil. Asi tak 1:4. Jinak receno je 1 rok
nonstop provozu v serveru ekvivalentni rekneme 2-3 rokum v desktopu
(musime zohlednit fakt, ze v desktopu se ty disky vypinaji, coz jim take
moc nesvedci, a navic se disky v serverech mimo pracovni dobu toci, ale
vetsinou se asi jinak celkem flakaji).

Mimochodem: high end disky maji deklarovanou MTBF (tedy spis MTTF = Mean
Time *To* Failure) 1,2E6 hodin (coz mimochodem odpovida 95 % spolehlivosti
za 5 let). U low endu se vyrobci tim cislem moc nechlubi, ale da se
vypozorovat, ze je to tak 3E5 az 5E5...ale pozor, podraz! obvykle tam
pocitaji s tim, ze disk pracuje jen nekolik hodin denne, cili jsou v tom
zapocitane i hodiny, kdy je disk vypnuty.

(PS: Kdyz mluvime o MTTF, tak jsem nahodou nasel nejaky dokument od
Microsoftu, kde jsou nasledujici udaje: W98 216 hodin, WNT Workstation
919 hodin, W2k Profession 2894 hodin. "Failure" je definovano jako
neplanovany reboot.)