Solaris vs. Linux

Pátek Listopad 5 01:46:29 CET 2004

On Thu, 4 Nov 2004, Vasek Stodulka wrote:

> V /proc jenom informace o procesech (dalsi informace normalne
> pristupne v linuxu z /proc se vytahuji pres dalsi programy),

Ona je to vlastne takova linuxova uchylka, ze v /proc (_proc_ess) jsou
i jine informace nez o procesech. V 2.6 se koneckoncu tyhle veci stehuji
do /sysfs, neni-liz pravda?

> divne cislovani disku (ktere ma ale neco do sebe :),

Divne? Spis systematicke (aspon v kontextu SCSI). Nekdy je docela skoda,
ze se Linux vydal jinou cestou.

> (konstrukce export PROMENA=xxx se pise jako PROMENA=xxx; export
> PROMENA napriklad),

Bud musite tyhle novoty ozelet, nebo pouzivat /usr/xpg4/bin/sh :)
Bohuzel je to tak, ze POSIX neni prilis konkretni ohledne toho,
kde se ma standardni shell nachazet.

> Libilo se mi zavadeni systemu (moduly se zavadeji bootloaderem, takze se
> jadro neda "patchovat" ruznymi nezvanymi navstevniky a podobnymi vytecniky
> za produkcniho chodu), [...]

Ale da... (viz modload(1M))

> Pekna byla napoveda pres webove rozhrani, ktera prochazela manualove
> stranky, dokumentaci, ruzne README, knihy v elektronicke podobe
> dodavane se Solarisem, to cele s peknym vyhledavanim.

Ovsem doporucuji to po instalaci co nejrychleji zakazat spolecne s mnoha
dalsimi sluzbami, kterymi Sun sve uzivatele obdarovava a ze kterych maji
obvykle nejvetsi uzitek nezvane navstevy. :)

> 	Cele rozhodovani bych shrnul do dvou sloganu: "Odvaznemu stesti
> preje" nebo "Sazka na jistotu" podle vyberu. Zkousel jste treba nekdy
> *BSD? Prechod je podobny, jenom do *BSD jsou nasypane GNU veci, takze
> Solaris je jeste o kousek dal.

To je imho dost diskutabilni. Solaris je odvozeny od System V. Linux se
pohybuje nekde na rozhrani (tradicniho) BSD a SysV, v necem ma bliz
k tomu, v jinem zase k druhemu. I kdyz osobne bych rekl, ze zejmena
novejsi veci spis inklinuji k SysV, dost veci je take inspirovanych
zrovna Solarisem (dynamicke linkovani).

Je pravda, ze nektere klony BSD, zejmena FreeBSD, se postupem casu zacaly
Linuxu dost podobat, ovsem je treba mit na pameti, ze cokoli GNU je pro
pravoverneho BSD-aka fuj a snazi se toho zbavit. ;)

Jinak dost zajimavym prekvapenim byl Solaris 9, ve kterem je spousta veci,
ktere zname z Linuxu a podobnych systemu (bash, gzip, less, tcp_wrappers,
libxml2, Gtk, Apache, Perl, dokonce i nejaka zmutovana verze SSH a diff
umi -u...atd atd) uz v podstate ve standardnim baleni systemu. Neco z toho
bylo uz v 8, ale 9 to povysila na novou kvalitativni uroven.

(I kdyz je pravda, ze nam ty komercni unixy posledni dobou nejak
degeneruji. Gzip uz je skoro vsude. Apache taky. A v novejsich HP-UXech je
v baliku s neutralnim nazvem "HP-UX 11i Operating Environment" dokonce
schovane i MySQL...)