Zvuk, kniznice (Tak trochu LAMA)

Miroslav Maiksnar m.maiksnar na volny.cz
Úterý Listopad 9 17:25:01 CET 2004

Dne Úterý 09 listopad 2004 16:10 Juraj Kundrik napsal(a):
> Nie som uplny lamer ale niektore veci by som potreboval niekde
> nastudovat a neviem kde. Potrebujem vseobecne popisy na zvukovy system a
> system kniznic Doteraz som neinstalil linux kde by bolo treba rozhodit
> zvuk a hry.
>
> Zacal som instalovat pocitac, ktory by som rad hodil do inet
> kaffe/herne. Na trafil som na dva problemy, ktore potrebujem nejak
> osvetlit. Pocitac je 1.1GHz 256MB RAM, doska elite K7s6a, grafika Nvidia
> Ge force MX440, a zvuk SI 7012. Ako operacny system som dal FC2.

Na hry to neni moc silne, doporucuju hlavne vic pameti (alespon 512MB).

> 1. Zvuk. Existuje niekolko moznosti ako instalovat zvukovku pod linuxom.
> Potreboval by som sa nejak vyznat ktory system (alsa, arts, ci iny) a
> aky je medzi nimi vztah. Jednotlive veci sa mi biju o zvukovku a priznam
> sa netusim co hej a co nie.

Zaklad jsou 2 linuxove zvukove systemy:
1) stary "spatny" - OSS (Open Sound System), nativni pro jadra do 2.4
2) novy "trochu mene spatny" - ALSA (Advanced Linux Sound Architecture),
nativni od jader 2.5

Urcite doporucuji alsu, umi preci jenom vic a ma lepsi podporu novych
zvukovek. Kazdopadne zadny neumi (AFAIK) vyuzit vlastnosti novych zvukovek
(3D zvuk apod.).

Pak nad nimi existuji nadstavby, resici napr. mixovani zvuku z vice zdroju
apod. Tam patri:
ARTS - zvukovy subsystem pro KDE
ESD - dtto pro Gnome
NAS (Network Audio System)
OpenAL (Open Audio Library) - urcene pro hry a aplikace pouzivajici 3D zvuk,
jakasi obdoba OpenGL, ale nevim zatim o zadne aplikaci, ktera ho pouziva. Za
timhle projektem stoji Creative.

Novejsi hry vetsinou pro zvuk pouzivaji SDL, ktere umi pristup pres alsu i
oss...

> 2. Pri instalovani hier som natrafil na obrovsky pocet roznych kniznic
> je niekde nejaky zoznam, ktora je ktora a na co je dobra.

Zalezi na tom co je to za hry. Pokud to jsou nativne linuxove hry, tak
vetsinou pouzivaji SDL (pomerne sikovna a kompatabilni knihovna, jakysi
ekvivalent DirecX). 3D hry pouzivaji OpenGL (libGL, GLX, GLU) a pripadne
jejich nadstavby. OpenGL je soucasti ovladacu od nVidie, mam s nim osobne
dobre zkusenosti. Dal existuje velke mnozstvi ruznych free/os hernich enginu,
ktere jsou z naproste vetsiny postavene nad SDL a pak uz je na dane hre jaky
pouziva. Pokud vim, tak zadny prehledny seznam neni, budete muset vzdy
zjistit co ktera hra potrebuje.

Jinak samotne SDL vyuziva dalsi knihovny jednak pro zobrazovani (x, xvid,
aalib (takovy ttyquake je opravdu zazitek ;), svgalib, OpenGL...), pak pro
zvuk (ALSA, OSS, ale tusimze umi i ARTS, ESD a NAS) a umi i joysticky, mysi
apod. Tam ale staci nainstalovat SDL z balicku u distribuce, kde se
zavislosti vyresi "samy" (FC konkretne neznam, ale SDL IMHO obsahuje).

Jinak kvalitnich nativnich her pro linux moc neni, vetsinu portu ma na svedomi
dnes uz neexistujici LOKI games, ktere stalo i za vyvojem SDL.

Pokud se jedna o wokenni hry spoustene v emulaci pod linuxem, tak doporucuju
byvale winex, nyni cedega, k dostani na www.transgaming.com (neni ale free,
je potreba se zaregistrovat a zaplatit min. $15, maji ale casove omezene
demo). Sam ho pouzivam a jsem s ni pomerne spokojeny. Pokud nevadi o neco
nizsi vykon a obcasne problemy hlavne s novejsimi hrami, tak je to v pohode.
A pokud se jedna o sitove hry tak kolikrat behaji lip nez pod win (napr.
Diablo II). V soucasne dobe maji hotovou temer kompletni emulaci DirectX 8.1
a co jsem cetl na jejich strankach, tak se da zprovoznit i Doom3 (sam jsem to
ale nezkousel)

Mixi

Jeste nejake reference:

SDL: http://www.libsdl.org/index.php