SUSE nebo jiný Linux

Jan Houstek jan.houstek na mff.cuni.cz
Středa Listopad 24 23:15:29 CET 2004

On Wed, 24 Nov 2004, Ctirad Fertr wrote:

> To jste si nejspíš právě vymyslel.

Ale budiž. Přilijme trochu napalmu :-)

> Chci vidět konkrétní příklady, protože tomu prostě nevěřím.

Chtít můžete lecos a stejně tak si věřte čemu chcete, ovšem obviňovat mě
veřejně z lží čistě na základě svého přesvědčení mi připadá poněkud
nevhodné.

Normální produkční distribuce funguje tak, že se na nějakém stavu zamrazí,
projde testováním, QA, vychytá se nějaké optimální množství chyb a pak se
to vydá. Od té doby se na to sahá jen velmi opatrně. Některé distribuce
vydávají čistě jen security updaty (formou backportů oprav, nikoliv
povýšením verze), některé i sem tam něco přidají nebo vylepší, ale v
zásadě v tom není rozdíl.

Výhoda spočívá v tom, že ten systém prostě nainstalujete a pak na něj pár
let téměř nemusíte sáhnout (ve smyslu instalace a konfigurace software).

S gentoo je to podstatně složitější, neboť i větev označená jako stable se
vyvíjí kontinuálně, a i kdybychom na okamžik připustili, že kvalita té
distribuce je v každém okamžiku stejně dobrá, jako release nějaké
tradičnější distribuce, tak neustálé updaty a adaptace konfigurace sežere
neuvěřitelně mnoho času.

Opačná možnost, tj. updaty nedělat, také není příliš ideální, protože není
až tak triviální poznat, který update lze ignorovat (protože jen přidává
nové vlastnosti a odstraňuje nepodstatné chyby), a který ne (protože třeba
opravuje nějakou chybu kritickou).

> To jistě usnadní, nicméně když polovina věcí, co člověk potřebuje, v
> nabídce není nebo je v nějaké prehistorické verzi, tak to příliš
> nepomůže.

To je právě to, co pořád nedokážu pochopit. Lidi posedlí "nejnovějšími
verzemi" fungují tak, že software měsíc starý je pro ně zcela
nepoužitelný. Nabízí se ovšem otázka, co tedy používali před dvěma měsíci :-)

> Ten zásadní je rozdíl je ovšem v tom, to emerge z 99% skutečně
> nainstaluje to co potřebujete a v té verzi, co potřebujete.  A to vůbec
> nemluvím o komfortním upgradování systému "za pochodu", to považuju za
> nejlepší věc od vynálezu krájeného chleba ;)

Ten zásadní rozdíl nějak nevidím. Apt-get také v 99% skutečně nainstaluje
to, co potřebuju a v té verzi, kterou pořebuju. A upgrady mi trvají pár
vteřin (a ne celou noc strávenou kompilací).

> Což spolu ovšem nijak nesouvisí.

Pochopitelně že ne. (Ja si porad ne a ne zvyknout na to, ze co clovek
explicitne neoznaci jako ironii, to mu v zapeti nekdo omlati o hlavu :)

Problem je v tom, ze uz v tomto vlaknu mnohokrat padlo, jak uzivatel
gentoo rozumi "podstate Linuxu" na uplne jinem levelu nez kaciri z jinych
nabozenstvi.

A ja bych se fakt hrozne rad nechal osvitit. Pomozte prosim, taky chci byt
zasvecen do podstaty Linuxu!

-- Honza Houstek