Gentoo vs. zbytek sveta ;) [Was: SUSE nebo jiný Linux]

Jan Houstek jan.houstek na mff.cuni.cz
Čtvrtek Listopad 25 01:14:01 CET 2004

On Thu, 25 Nov 2004, Ctirad Fertr wrote:

> A k čemu je taková distribuce? Na poměrně úzkou skupinu serverů a
> routerů (a to je BTW přesně to, kde taky konkrétně Debiana používám,
> přesněji řečeno jeho klon CZF debian).

No, kdyz se podivate kolem sebe, kde vsude najdete treba Debian, RedHat,
SUSE ci Mandrake, tak bych nerekl, ze to je "uzka skupina serveru nebo
routeru".

> Ale právě že vůbec ne. Pravý opak je pravdou.

Kdyz se podivam namatkou na nejaky svuj server, tak jedina pravidelna
prace, kterou provadim, je to, ze si denne prectu logy a nejake ty reporty
o zalohach a podobnych vecech, a kdyz mi prijde upozorneni na security
update, tak pustim apt-get update; apt-get upgrade a zkontroluju, ze se
tim nic nerozbilo.

A tech jsem fakt zvedavy, jak mi ukazete, ze opak je pravdou, a ze pouziti
Gentoo dramaticky zvysi moji produktivitu.

> Ale houby. Pokud je nějaký program uvolněn jako stabilní, proč by měl
> hnít další rok (případně několik let <g>)

Pokud neco funguje, nejsou v tom fatalni chyby a slouzi to svemu ucelu,
proc na to sahat? Kazda zmena jednak prinasi nejakou praci (byt treba
minimalni, ale porad je to prace) a jednak prinasi riziko toho, ze neco
prestane fungovat (byt treba minimalni, ale nenulove).

Nemluve o tom, ze dokud neni nejaky software natolik archaicky, aby v nem
lidi uz uplne prestali hledat chyby, tak v zamrazene verzi pocet
neobjevenych chyb priblizne exponencialne klesa s casem k nule (a u tech
objevenych se typicky muzete rozhodnout, zda je treba je opravit, nebo ne).
Zatimco nove verze maji nejake priblizne stacionarni mnozstvi neznamych
chyb (podle toho, jak rychle se stare chyby odstarnuji a nahrazuji novymi :)

> někde v "unstable" společně s dalšími tisíci programů a knihoven, aby se
> to vypustilo najednou jako monolitický celek, kterým to ovšem není a
> tudíž je nesmysl s tím tak zacházet.

Prave ze zachazeni se systemem v prvnim priblizeni jako s monolitem dava
dost dobry smysl. Pochopitelne v okamziku, kdy je to treba, neni zadny
problem nejakou komponentu upravit ci nahradit. Ale proc to delat
bezduvodne?

> To jistě. A hlavně když vyjde nová verze, tak stahovat nějaká ISO a pak
> se modlit, aby se to nemuselo ve finále přeinstalovat úplně.

Ano. Jednou cca za 2 roky si nainstaluju na novy stroj novy release,
necham to chvili bezet v testovacim provozu a po vychytani porodnich
bolesti sluzby ze starych stroju postupne prevedu na nove.

Stahovat ISO neni nutne, ale kdyz na to prijde, tak pockat tech 5 minut,
nez se mi to DVD stahne, neni az takovy problem <g>

> Zase silná slova. Odpověď už jsem psal v jiném mailu.

Zatim jediny pokus o odpoved, ktery jsem nasel, bylo tvrzeni, ze v Gentoo
je clovek nucen pouzivat standardni low-level nastroje. To mi tedy na
zmenu viry nestaci, budete muset neco prihodit :)

-- Honza Houstek