SUSE nebo jiný Linux

NOVOGEAR administrator@novogear.cz administrator na novogear.cz
Čtvrtek Listopad 25 10:25:27 CET 2004

Resim v soucasne dobe podobnou otazku,
takze muzu rici sve zkusenosti.
Jsem mirne pokrocily uzivatel, od roku 2000, a
pouzivam Linux na serverech i desktopu

Vyzkousel jsem v posledni dobe snad vse co jde v Linuxu najit

Vysledek

Fedora 3 - pekne, ale nesel mi v Gnome pristup do Windows site,
doma kdyz jsem chtel se pripojit pres modem, tak tam neslo vypnout
detekovani oznamovaciho tonu, a AT prikaz uz jsem davno zapomel -
tim chci rici, ze konfiguracni nastroje Fedory jsou na velmi
slabe urovni.

Slackware - pouzival jsem na desktopu 1 rok, jede mi na tom Samba server,
swaret je super, cista distribuce, problem je ze konfiguraci stratite
trochu casu. Mam ho taky na 4 terminalech ve vyrobe. Trochu mi vadi ze na
moji 9.1 (zas stara tak neni)uz Swaret s aktualizacema jaksi nemysli.

Mandrake  - pouzival jsem cca 1 rok na desktopu, ale po instalaci
10.1 jsem ji hned smazal - s prominutim, ktereho idiota napadlo dat
do distribuce pro zacatecniky zastupce na Emacs do hlavniho panelu?

Gentoo - zkusil nainstalovat - mam doma modem, takze jsem mel CD se
zkompilovanymi baliky - pri instalaci mc to neco stejne chtelo tahat
z internetu nejakou knihovnu - na teto distribuci se mi libi cistota.

Debian - na tuhle distribuci jsem slaby - a nemam rad jeji komunitu.

Suse - firma kupuje pravidelne krabice od verze 7.0, a myslim, ze ji to
nezrujnuje. Manual je super. Suse 9.1 byla prvni distribuce, kterou jsem
nainstaloval a bez jakehokoliv nastavovani zacal pouzivat. (krome tech
velkych ikon v panelu - jsou v Suse slepi?) Suse jako prvni pochopilo
ze vyhoda neni v kvantite, ale kvalite - na jednu vec mate vzdy jen jeden
program (napriklad Acrobat - je jak pest na oko, ale jediny 100% funkcni).
Ale porad se patlaji s blbostma (jako jini - hlavne ze tam mate sve ikonky a
tema plochy ), misto toho aby zajistili bezproblemovou praci ve firemnim
prostredi - pristup na Windows servery je strasny, chybi ICA klient, nikdo
nevi jestli jit do KDE, nebo Gnome. Zkousel jsem i novy Suse Desktop, ale
jeho prinos zadny nevidim.
Jinak po defaultni instalaci Suse 9.1 ziskate plne funkcni desktop s
programy
na scanovani, praci s digitalnimi fotaky, tv kartami, Palmem atd. ale ma to
jedinou chybu - ja ve svem PC nemam - scaner, nemam digitak ani tv
kartu, Palma
jsem prodal - tak nevim - mozna by se chtelo ridit heslem "cim mene tim
lepe"

Dalsi mnou pouzivane distribuce

IpCop - brana do internetu

Slax - live distribuce - za tim clovekem, ktery to dela, by meli vsechny
Linuxove
firmy chodit na rady, jak ma Linux vypadat - diky

Co mi na kazdem Linuxu vadi

1 - prace s fonty - milion fontu, z toho 3 pouzitelne, kazdy pouziva co
ho napadne.
Bistream stale bez ceskych znaku. V soucasne dobe resim prechod Windows
 > Linux
ale jake fonty maji uzivatele napr. v OpenOffice.org pouzit, kdyz
Windows vs. Linux
jsou jine a jediny font  ktery je dostupny v obou prostredich je bez
ceskych znaku
- nahrada pisem to neresi, instalace  MS fontu do Linuxu take ne - bylo
by jich
milion + 8. Kdy uz konecne bude fungovat to ze na jednom miste nastavim
jaky font
chci pouzivat a KAZDA aplikace to bude akcepovat. A zacit poradne
pouzivat UNICODE
- na domacim PC vam to nevadi, ale ja se s problemy s kodovanim zabyvam
porad -
zkuste napr. v KDE rozbalit zip soubor ktery obsahuje ceske znaky.

2 - balickovaci systemy - vse je zavisle se vsim

3 - ten neskutecny bordel v souborovem systemu - prolinkovano skrz na
skrz a
a serveru kde nemam X server jsou v /etc/X11 vsechny konfiguracni soubory.

4 - nemozny rozumny pristup na MS SQL server - je to chyba Microsoftu,
ale ten
to nespravi, a jiny SQL server pouzivat nebudem

Muj zaver  - na domacim Desktopu zustanu u Suse - na serveru jeste nevim
Prechod ve firme na Linuxove desktopy - jiz cca rok na tom pracuji, ale
jeste pockam - soucasny stav

cca 6x PC - terminal dilna - zapisovani dat z vyroby - splneno -
Slackware 10

cca 8x PC - mistri - Win programy pres Citrix - stoji to na fontech pro Oo
Windows vs. Linux - snad pristi rok se to zrealizuje - asi Suse

zbytek - pojede nadale s Windows

file server - jede od roku 2000 na Linuxu

SQL server - musi byt MS SQL2000 - ucetni system

Tak jsem se po ranu pekne vykecal :-)

S pozdravem

Ondrej Prokop

PS - prave jsem stahnul Unbuntu