jakou licenci pouzit - jine cesty?

Jan Karasek jan.karasek na gmx.net
Neděle Listopad 28 18:58:17 CET 2004

>"Petr Vileta" <stoupa na practisoft.cz> wrote
>
> Hodlam vytvorit nejaky program, ktery chci poskytovat zdarma za nize
> uvedenych podminek. Ovsem mam nejaky zmatek v oznacovani licenci,
tak chci
> poradit, jestli muzu pouzit nejaky druh existujici licence, nebo
jestli si
> mam vytvorit licenci vlastni.
>
> Podminky pro uzivani a sireni meho programu:
> 1) Program je zdarma (freeware) vcetne zdrojaku
> 2) muze byt siren v nezmenene podobe (original balik se vsemi
soucastmi),
> ale pouze zdarma

zdarma je slaba definice, program se doda zdarma ale za hezky usmev
behem prodeje se musi zaplatit

> 3) kazdy si muze upravit zdrojak, ale...
>     a) pokud mi posle upraveny zdrojak, muze to zdarma sirit
upravene

typicky problem v situacich, kdy uprava se provede tak, ze se z
upravene casti vola pres nejakou interface ten dil software, ktery
nekdo
nechce prozradit

>  [...]

rekl bych, ze by bylo mozno pouzit artistics licenci s vlastnim
dodatkem
ale:

aktualni diskuze na lupe (P2P) ukazuje jedno - technicky pokrok je
vzdy
o kilometry  vpredu pred platnym pravem a proto by bylo snad na case
se
zamyslet nad tim, jesti jsou licence to prave, co chceme.
Jen na okraj, v prumyslove inzenyrskych oborech je licencni tematika
silne okrajove
tema. V techto oborech si chrani vysledky sve cinosti vyrobci tim, ze
prodavaji
produkty a ne plany jak tyto produkty zhotovovat.
Tento postup ma napr. pro nas uzivatele tu vyhodu, ze trzni mechanismy
mohou rozhodnout, zda to software, ktere by nabizel vyse uvedeny autor
ma
vubec nejakou cenu. Tim ze je to zdarma se vzdavame automaticky teto
trzni
sluzby. Zadarmo v sobe bohuzel take skryva tu nutnost - bez garance.
Tento problem sine neni tak velky, protoze je zde nastesti  velky
monopolista,
ktery dodava za penize ale take bez garance - takze je zatim mozno se
na nej
vymlouvat. Ale jako spravne to nevidim.
Proto bych radil - uzavrene, zdrojak jenom po umluve a chtit zaplatit
za pouzivani!!!

honza