Archivacni media: Re: Sifrovani velkych souboru

Milan Jurik M.Jurik na sh.cvut.cz
Úterý Listopad 30 08:55:41 CET 2004

Preji prijemny den,

On Tue, 30 Nov 2004, Martin Lebeda wrote:

> Mam opacne zkusenosti s paskami "Travan". Pravdepdobne zavisi na vyrobci,
> typu pasky, ale podle _mych_ _zkusenosti_ maji spolehlivost srovnatelnou
> s disketami - tj. velmi malou. Na nejakou trvalejsi archivaci to je zcela
> nepouzitelne.

  No, to mate opravdu velmi spatne zkusenosti. Nemalo starsich veci pro
TUHS (www.tuhs.org) bylo ziskano z (meho pohledu :-) prehistorickych zaloh
ze sedmdesatych let prave z pasek.

> Tim netvrdim, ze CD ano, ale preci jenom mam CD-R stare asi 8 let a
> stale je v pohode. Ja vidim cestu v redundanci a periodicke obnove na
> nove medium.

  V obou pripadech plati, ze zalezi na vyrobci. Bohuzel posledni roky take
plati, ze vyrobci CD-R medii vyrazne ubiraji na kvalite (obrovsky tlak
cenove valky vs. licencni poplatky a ceny substratu). A u DVD-R medii tu
kvalitu snad ani nikdy nenabrali.
  A take to vyrazne zavisi na zpusobu skladovani. V tomhle by mohly mit
opticka media vyhodu pred magnetickymi, protoze u optickych staci zajistit
"jen" priznive klimaticke podminky, u magnetickych jeste k tomu pristupuje
problem vnejsiho elektromagentickeho pole.
  Ale stejne vzdy skoncite u toho, ze potrebujete vice kopii a prubezne
vytvarite nove kopie starych zaloh. Zlaty papir a jeho tisic let :-)

> --
> Martin Lebeda
>   ...nebruc, taky jsi se ucil...

  S pozdravem