XFree na serveru Debian

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek janousek na fonet.cz
Středa Září 1 13:59:03 CEST 2004

	Tak ted nechci vypadat nabubrele, ale moje povedomi o X systemu
jako takovem je trochu jiny...:-)

	S casti, ze Xserver je na stanici souhlasim, byt castecne, ale
zejmena, Xklient (paklize jim nemyslite implementaci Xprotokolu v podobe
xlib Xawt apod.) neni na serveru (stroj na ktery se hlasite), ale
zpravidla na Vasi rovnez a nebo muze byt jeste jinde - soucasti toho
vseho uvnitr je treba manager sezeni (session manager), manager desktopu
(window manager) atd...

	V praxi tedy mohou vzniknout prakticky dva vystupy:

a)
- server s aplikace a potrebnymi knihovnami
- tzv. X Windows terminaly (at uz HW - WYSE a spol. - jiz pod drnem) ci
SW

b)
- server s aplikace a potrebnymi knihovnami
- Xserver(y) odpovedne za provadei "X primitiv"
- Xklient - nekde, kde se to ovladalo => obrazovka, klavesnice, mys

	Podotykam, ze to lze ruzne kombinovat a slucovat, vice vrstvit
uz zrejme ne. Je pravda, ze variantu b) jsem videl v praxi jiz pred vice
jak deseti lety (a urcite to nebylo na bazi XFree86) a uz nevim kde (*),
ale aspon takto nam to bylo vysvetleno a podano. Ten Xklient v pripade
b) totiz fakt nemel pamet, ale bylo to jen zobrazovaci a vstupni
zarizeni (tedy neco nahony vzdaleneho X terminalu - ten v sobe Xserver
ma => pamet a CPU).

	Takze ten Xklient bych ze stanice, na kterou se prihlasujeme,
premistil co nejvice k uzivateli.

(*) jednalo se o profi praci s grafikou - server(y) byly optimalizovany
na matematicky vykon, Xserver(y) na renderovani (mozna uz OpenGL) a
Xklient byly jen hloupa skareda klientska pracoviste.