CentOS

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Středa Září 15 09:40:51 CEST 2004

On Wed, Sep 15, 2004 at 09:02:55AM +0200, jirkajj na centrum.cz wrote:
> Nazdar linuxaci.
> Hledam informace o nasazeni CentOS (RHE Linux ...). Kdy se vyplati
> instalovat. V cem predci obvykle distribuce Mandrake, Debian...  Diky
> za info Jirka.

V Goggle si v archivu konference najdete vsechny prispevky o WhiteBoxu,
Tao Linux a CentOS Linuxu.

Jsou to klony RHEL3 (Red Hat Enterprise Linuxu), ktery ma od RH
prislibenou podporu minimalne 5 let od vydani a je orientovan na
zajisteni stabilniho prostredi (napr. pro firmy, hodi se na servery).

Protoze si RH nesysli SRC baliky (jako treba SUSE), muze kdokoliv
prekompilovat a pouzivat. Kdyz navic odstranite ochranne znamky, muzete
to redistribuovat (coz dela Tao, CentOS, WhiteBox, Lineox, X/OS, Fermi
Scientific Linux atd). To plati i pro aktualizace.

Interval vydavani je 1.5 roku a behem teto doby se aktualni verze krome
security aktualizaci (vychazeji ihned) i opravuje a pridavaji se novinky
(kazdeho ctvrt roku, dnes je novy U3 [treti hromadny update]).

RHSA (security), RHBA (bugfix), RHEA (errata) a zdrojaky jsou zde:

https://rhn.redhat.com/errata/rhel3as-errata.html
http://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/updates/enterprise/3AS/en/os/SRPMS/

Protoze vsechny klony jsou kompatibilni (krome drobnych uprav a
nahrazeni ochrannych znamek), muzete mezi nimi volne prechazet. Muzete
volne prejit i na RHEL3 (jako treba prave u nas).

Nevyplati se to treba na desktopu, protoze tam budete chtit spise
posledni novinky, nez petiletou podporu.

Mandrake je orientovany na neznale, obsahuje i mene stabilni (ale
zajimava) rozsireni (treba ovladace do jadra), ma graficky konfigurator
(maji i enterprise verzi). Debian ma tisice balicku se vsim moznym, ale
je dost zastaraly, protoze je nemozne dosahnout jimi pozadovanou
"bezvadnost a bezchybnost" v realnem case. Podpora je asi 3.5 roku. SUSE
si musite v podstate koupit, protoze verejny pristup je dost omezeny
(vcetne v podstate nemozne redistribuce).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz