dualboot s winxp

Jakub Kocourek jakub.kocourek na volny.cz
Středa Září 15 10:16:47 CEST 2004

Jedna velmi důležitá věc tu nebyla zatím (myslím) řečena:
Problémy můžou nastat pokud splňuješ toto:
1) Máš naprosto ignorantský BIOS, který i při nastavení přístupu na disk
v módu LBA, dělá bordel (můj případ na desce Gigabyte).
2) Linuxový oddíl /boot (pokud nerozděluješ tak oddíl / ) začíná za
cylindrem 1024. Linux tam bootuje, ale WinXP už si neškrtnou :(
3) Jsi zatracený smolař!

Tenhle problém s cylindrem 1024 se týká všech distribucí na jádru 2.6.x
(tedy např. SuSE 9.1). Doporučuji nepodceňovat! Sám jsem přišel tímto o
tabulku rozdělení disku. POZOR! Pokud k tomuto dojde, je potřeba znovu
vytvořit tabulku rozdělení disku (tj. smazat všechny oddíly), nebo musíš
mít dobrý nástroj pro opravu.

Jinak, nezáleží vůbec na zavaděči, ten sedí v MBR (na začátku disku),
takže to nepohnojí. Nedělá mi problém umístit Grub (LILO) do MBR, aniž
by škodil. Takže mám linux na druhém disku, ale zavaděč v MBR na hda a
vše běhá.

Ten zmíněný problém s ničením tabulky rozdělení je zrovna v případě SuSE
řešitelný:
http://portal.suse.com/sdb/en/2004/05/fhassel_windows_not_booting91.html
Je tam i odkaz na driver, který se umístí na disketu a použije při
instalaci (případně na opravu po instalaci). Ovšem nevím, zda by to
pomohlo na jiné distro :-/ Jo a nikdy jsem to s tímhle nástrojem
nezkoušel, tak se na mě nikdo nezlobte, až nenastartujete :)

Nejbezpečnější řešení je instalace na druhý disk (klidně se zavaděčem v
MBR na prvním disku). Nebo instalovat starší distro (SuSE 9.0,...)
postavené na jádru 2.4.x

Jakub Kocourek