FYI: Linuxový kernel porušuje 283 patentů

Vasek Stodulka vaclav.stodulka na nwt.cz
Středa Září 15 11:47:27 CEST 2004

On Wed, 15 Sep 2004 07:49:14 GMT, Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek <janousek na fonet.cz> wrote:

>  	Dovolil bych si jen podotknout, ze v USA se presne toto stalo -
>  tam byl zazalovan zakaznik (nemluvim o IBM a jinych "zaroven vyrobcich"
>  - mluvim o firme, ktera to nasadila pouze jako zakaznik - od koho
>  nakoupila nevim) firmou SCO, ale to mozna vite, jen jste si to
>  neuvedomil...

	A jak to dopadlo? Zadne rozhodnuti dosud nebylo vydano. Neco
takoveho jsem cetl, ale neverim v uspech ani na pude USA*. Zazalovat muze
kdokoli kohokoli za cokoli; v podobnych pripadech je to jenom forma natlaku,
a to prestoze vsechno stoji na strane zalovaneho.

>  	Nakolik je to pruchodne u nas ci jak to bude pruchodne, pokud
>  lobisti uspeji s ochranou dusevniho vlastnictvi ala USA je otazka...

	...hmmm, to uz je spis filosoficka diskuse. Ja osobne na ochrane
dusevniho vlastnicktvi ala USA nevidim (v principu) nic spatneho. Co dava
cele situaci pikantni prichut je tristni neschopnost americkeho (a potazmo
i jakehokoli jineho) patentoveho uradu rozlisovat veci, ktere by se
patentovat daly a ktere ne. Principialni rozdil oproti nasemu pravu je
IMHO v podstate jenom v tom, ze u nas se na dilo vztahuji autorska prava
implicitne, kdezto v anglo-americkem systemu je potreba explicitne zadat o
copyright. (A to nase je lepsi. :)

	Pred casem jsem neformalne zadal jednoho clena CZLUGu o konkretnejsi
popis problemu s "evropskou patentovou inicialivou", doted nemam konkretniho
nic v ruce. (Treba mi ted neco prijde, kdyz jsem to tady zverejnil. :) Ale v
podstate jsme se pri hovoru shodli na tom, ze na patentovani software neni
nic rekneme nepatricneho, pokud bude 1) odpovidat doba platnosti patentu (30
let je fakt moc) a 2) bude vetsi kontrola nad prijimanym patentem --- nebude
mozno patentovat jiz pouzivane veci apod. Pak bych s SW patenty nemel
problem.

Ad *: Je potreba si uvedomit, ze my, Evropane, neuvazujeme v kontextu
anglo-americkeho, ale kontinentalniho prava. Proto nam muzou pripadat
nektere vyroky americke soudni moci ponekud zvlastni, ale to je tady
uz opravdu offtopic.

--
Vašek Stodůlka
tel.: +420 608 200 860