nepochopena GPL

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Čtvrtek Září 16 20:40:37 CEST 2004

On Thu, Sep 16, 2004 at 03:10:38PM +0200, Petr Qaxi Klima wrote:

> Avsak ani jeden z - podle mne moznych - vykladu nezabrani subjektu
> ktery si poridil produkt X (a dostal k nemu zdrojaky) vystavit
> zdrojove kody (asi po odstraneni TM ala RHEL) na ftp.
>
> Staci jen takoveho dobraka najit a je po kauze .... ;-)

Přesně tak. Ale samozřejmě pouze ty části distribuce, které získal pod
licencí, která to umožňuje.

>  Jedine dobre, ale stale mam pocit, ze vetsinu kodu v L/G nenapsali oni
> a bylo by - podle mne - alespon slusne ukazat tem ostatnim jake zmeny
> jsem v "jejich" softu udelal ... to je podle mne myslenka GNU GPL/LGPL

Podle zdrojů, které jsem četl já, je myšlenkou GPL spíš to, že dávám-li
někomu program, musím mu ho dát "se vším všudy", tedy včetně zdrojáků
(má-li o ně zájem), možnosti jejich studia, používání částí, modifikací
produktu jako celku a samozřejmě i dalšího šíření (za stejných
podmínek). Tedy že nesmím někomu dát program jako "černou skříňku", do
které nesmí nahlížet, natož v ní něco upravovat a nebo ji poskytnout
někomu dalšímu.

Naproti tomu i výklady "otců zakladatelů" výslovně připouštějí vytvoření
software, který poskytnu pouze jednomu zákazníkovi a nechám si za něj
zaplatit. Pokud on ani já nebudeme mít v úmyslu produkt dále šířit,
nikdo třetí nemá právo přijít a požadovat po nás produkt nebo jeho
zdrojáky. A to je IMHO (téměř) přesně případ SLES, pouze je tam těch
zákazníků víc.

Nebo můžeme jít ještě dále. Provedu-li v GPL software modifikace nebo
některé jeho části použiju ve vlastním produktu, a výsledek používám
pouze pro vlastní potřebu, opět nejsem povinen nikomu poskytovat
výsledek.

							  Michal Kubeček