qmail nebo postfix?

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Pátek Duben 29 09:31:31 CEST 2005

Dd,

On Fri, Apr 29, 2005 at 09:12:57AM +0200, Milos Prudek wrote:

> [...]
> zverejnenou bezpecnostni chybu v defaultni instalaci ani v
> bezne pouzivane modifikaci netqmail-1.05.
>
> Bezpecnost postfixu je rovnez velmi dobra.
>
> Mam s qmailem zkusenosti 2 roky na serveru se slabym provozem,
> a shrnul bych to takto: dokud nepotrebujete nic menit v
> konfiguraci, je qmail dokonaly. Jakmile neco potrebujete
> prekonfigurovat, je tezke znovu pochopit, jak se ten kram
> konfiguruje - protoze je to tak odlisne od vestiny ostatnich
> programu. Takze potrebuju 1-3 hodiny na "rozjezd", nez udelam
> uspesny konfiguracni zasah. Nebo i cely den :-)

souhlasim s obema nazory, ale pridal bych jeste jeden, ktery byl
pro me v podstate asi nejpodstatnejsi: qmail je VELMI RIGIDNI co
se tyce dodrzovani RFC. Takze jsem napr. nebyl schopen poslat
mail pomoci prikazu 'telnet server 25', protoze po me chtel
MSDOS-ove konce radku a ukoncil proto spojeni. Na rozdil od nej,
u postfixu si miru rigidity muzete nastavit. Nevim ted z hlavy,
zda ma i direktivu na "spravne(tm)" konce radku, ale osobne se mi
libi vice pristup: "k ostatnim se chovej mirne, na sebe bud
prisny", coz IMHO postfix splnuje.

K plusum postfixu bych pridal skvelou dokumentaci, ktera je psana
casto zpusobem: pokud chcete dosahnout tohle, zajimejte se o tyto
direktivy v konf. souboru. A prikladu je tam opravdu dost:
dial-up server, standardni server v internetu, prepisovani
adres, omezeni pri prijimani mailu... Ke konfiguraci mi vetsinou
stacilo precist ten spravny kousek a pouzit v nem zminene
direktivy (a jeste treba ani ne vsechny) a chodilo to napoprve...

> Nastesti je komunita v mailing listu qmailu velmi pratelska.

narozdil od DJB v pripade, kdyz by po nem nekdo chtel doplnit
nejakou funkci... :-)))

> --
> Milos Prudek

Zdravi