star meni systemovy cas

Neděle Srpen 7 12:17:05 CEST 2005

On Fri, 5 Aug 2005, Vlada Macek wrote:

> LANG=C nice star -c -atime -ctime -xattr -nodump -prinodes -vv -numeric
[...]
> Zjistil jsem vsak, ze se pak deji strasidelne veci. Po spusteni vyse
> uvedeneho prikazu se mi v ruznych okamzicich velmi rychle posouva
> systemovy cas dopredu, za par sekund treba o hodinu. [...]

Zakladni otazka zni: spoustite star jako obycejny uzivatel nebo root?
Pokud jako root, objevuji se tytez priznaky, kdyz ho spustite jako
neprivilegovany uzivatel?

Je mozna, ze star z nejakeho duvodu, at uz omylem nebo zamerne, hybe se
systemovym casem. Pak by se to delo jen pod rootem a strace by nejspis
ukazal nejaky syscall, ktery ten cas meni. Treba kvuli tomu -ctime.

Ovsem jestli je to pravda, tak to je autor staru naprosty magor, ktery
patri do vypolstrovane mistnosti, ktera nema zevnitr na dverich kliku,
protoze hybat jen tak z pleziru s casem na multitaskovem a multiuser
systemu se proste nesmi.

Druha moznost je ta, ze chovani staru pichne do nejakeho bolaveho mista
v jadre nebo hardwaru. Dovedl bych si treba nekdy predstavit, ze by urcite
chovani programu mohlo na mirne uchylnem hw zpusobit generovani zcela
nesouvisejicich preruseni. Ale to mi pripada malo pravdepodobne.

PS: Zlaty dump!