Informacni system pro skolu

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Čtvrtek Srpen 25 12:44:28 CEST 2005

serilll <mailto:serilll na seznam.cz> wrote:
> Ma to byt system, ktery ma usnadnit zivot jak profesorum, tak i
> studentum a jejich rodicum.

	Souhlas...

> Dale bych mohla uvest, tisk pozvanek a ruznych dokumentu pro
> studenty. Kolik profesoru dnes vyplnuje rucne jmeno a adresu?

	Podívejte, já jsem ten zákon ani nenavrhoval, ani příliš v současné
podobě nepodporoval, stejně tak jako dotyčný úřad, který je v podstatě úplně
na h*** (protože když nic jiného, tak nekoná, protože data, která tento
ouřada považuje za osobní jsou zneužívána denně každému z nás a přesto to
nikoho netrápí), takže podobné otázky byste měla klást jiným směrem a nikoli
na mne.

	Já jen říkám (a snad se příliš nemýlím), že pro JAKÉKOLI zpracování
osobních údajů, tak jak to definuje zákon a vykládá úřad je třeba explicitní
souhlas nebo je to zákonem definovaná vyjímka. Otázka strojového
(automatizovaného) nebo ručního zpracování je zcela podružná a neřeší se.

	A tak znovu říkám, že pokud jsem při smyslech a někdo po mne tento
souhlas žádá - chci vědět přesně proč ho žádá a za jakým účelem (a on mi
tyto informace musí poskytnout) a je na mne, abych se rozhodl, zda-li
svolení dám a tedy mám na něco nárok nebo nedám a mohu se jít klouzat.
Vzhledem k tomu, že dítko školou povinné není svéprávné k podobným úkonům ze
zákona, toto rozhodnutí za něj činí rodiče.

	A abych to osvětlil na konkrétní věci, která se možná stala nejenom
mne - poměrně nedávno (cca 1 měsíc zpět) po mne eBanka vyžadovala podobný
souhlas na nakládání s OÚ o mé osobě (jsa klientem tohoto ústavu). Měl jsem
na výběr dve možnosti:

a) udělit generální souhlas
b) vybrat konkrétní položky a na tyto účely souhlas poskytnout

	Na možnost A) jsem samozřejmě nijak nereflektoval, naopak možnost B)
byla daleko zajímavější. Když jsem si pozorně prostudoval jednotlivé
konkrétní účely, dospěl jsem k závěru, že ani jeden souhlas vzhledem k
současnému portfoliu služeb, které využívám, nepotřebuje a proto jsem se
obrátil na osobní bankéřku (jméno v tuto chvíli není podstatné) s tím, jak
se této otravné žádosti zbavit (protože ženu, která pravidelněji leze na
účet to otravuje už nějaký měsíc) bez odsouhlasení, protože ani jeden
souhlas nemíním dát a banka jej nepotřebuje (to byla sobota). V pondělí mi
přišlo vyjádření v tom smyslu, že banka bezpodmínečně potřebuje alespoň
souhlas v bodě 1 (těch bodů bylo okolo 10) aby mi byla schopna poskytovat
současné portfolio (v podstatě vést účet, přijímat a odesílat platby). Na
moji námitku, že bod číslo 1 se tyká zpracování OÜ za účelem posouzení
bonity pro úvěry a podobné instrumenty (*) ebanka již prostřednictvím svého
zástupce (osobní bankéřky) nereagovala, ale hned druhý den (úterý) já ani
moje žena už nejsme (každý máme svůj přístup, klíč atd.) buzerování touto
otravnou žádostí na začátku po příhlášení a přes to můžeme dále plně
operovat s účtem jako doposud.

	Takže ono se opravdu vyplatí ptát se žadatele na účel a důvod
požadování souhlasu... jenže v zemi, kde (skoro) každý furt soutěží v
loteriích (a vyhrává kulový) a dělá jiné pitomosti se není čemu divit...:-)

(*) spolu s připomínkou, že jak si mohou sami zjistit z jiného registru, ke
kterému mají přístup (a já jsem tento souhlas musel udělit), splácím
hypotéku a stavební spoření (jiným ústavům) a o nových úvěrech v řádu let
neuvažuji, pokud bude třeba v budoucnu svůj souhlas samořejmě udělím