uzivatele a prava

Rudolf Ulc Rudolf.Ulc na mu-st.cz
Pondělí Srpen 29 14:53:35 CEST 2005

Petr Vileta <stoupa na practisoft.cz> wrote:
> [...]
> mit opravneni ke spousteni urcite mnoziny programu.

>1. root pracovnu plochu v podstate nepotrebuje. root je skor rola, nie
>pouzivatel. spravca sa bude vacsinou prihlasovat cez ssh alebo do X pod
>svojim loginom a spusti si "su" pripadne "sudo"... S rootovskymi pravami by
>mali byt spustane len programy potrebne (pripadne nevyhnutne) pre spravu
>systemu. Z dovodov bezpecnosti samozrejme.

> Administrator muze samozrejme vsechno, jenze nelze Neru dat vlastnika root,
> to by nikdo jiny nespustil.

>2. Vlastnikom by MAL byt root - bezny pouzivatel nema co vlastnit programy

samozrejme

> [...]

> adresari a kazdemu programu (vcetne dedicnosti), kdo to smi spoustet, kdo to
> smi smazat atd. Muzete do seznamu opravnenych pridavat jak jednotlive
> uzivatele, tak skupiny.

>Ja viem. To ze sa nieco da, vsak este neznamena ze je to potrebne ani
>prehladne.

>Oznacil som 4 body kde ste urobili logicku chybu. Dovolim si tipnut, ze
>vacsina z nich bola ovplyvnena vasimi skusenostami z novellu pripadne
>nedostatocnymi znalostami bezpecnostnych zasad...
>a vas priklad perfektne patri do tych 99% ktore som spominal...

To bych si nedovolil tvrdit...

Ja to pochopil jako priklad nastaveni prav, ne jako konkretni pozadavek k realizaci.
Samozrejme programy maji byt pro uzivatele pouze pro cteni.

Tak jak vyresit jiny priklad - potrebuji nastavit prava pro data na  ftp serveru treba takto:

uzivatele         A         B                      C                       D                                      E
adresare
adr1             cte      cte                     cte a zapisuje    cte a zapisuje, nemaze    cte, zapisuje
adr2             cte      cte a zapisuje    cte a zapisuje    cte                                    cte, zapisuje
adr3             cte      cte a zapisuje    cte                     cte a zapisuje                   cte, zapisuje

To neni muj okamzity vymysl, s necim takovym podobnym jsem se nedavno setkal pro preklapeni
ftp serveru z win do linuxu. Ve skutecnosti bylo tech uzivatelu pozadovano asi 12 a adresaru bylo
celkem asi 20.

Myslim, ze jednoduse to s pravy unixu udelat nejde, na novellu je to triviální.

Ruda